Ajankohtaista
Puhelinhaastatteluista ja makutesteistä 15 % kesäalennus!
Tee tilaus 15.5.2024 mennessä heinä-elokuussa toteutettaville tutkimuksille ja annamme 15 prosentin alennuksen projektin tiedonkeruun hinnasta.
Miten suomalaiset osallistuvat hyväntekeväisyyteen ja selittävätkö kuluttajien arvot lahjoittamista?
Suomalaisten osallistuminen hyväntekeväisyyteen on hieman kasvanut kahden vuoden takaisesta. Useampi kuin kaksi kolmesta on osallistunut hyväntekeväisyyteen jollakin tavalla viimeisen vuoden aikana.
Miten presidentinvaalimittaukset menivät, omasta mielestämme
Ehdokkaiden kannatusmittaukset saivat poikkeuksellisen paljon huomiota juuri käytyjen presidentinvaalien yhteydessä. Mittauksia tilasiva totutun kahden median (HS, YLE) lisäksi muutkin mediat. Ennen ensimmäistä kierrosta mittaukset tai erityisesti Taloustutkimuksen tekemän mittauksen puuttuminen nousi puheenaiheeksi. Lisäksi keskusteltiin siitä, mikä on mittausten tulosjulkistusten vaikutus ehdokkaiden kannatuksiin ja äänestysaktiivisuuteen.
Hyvä työnantajamielikuva auttaa organisaatiota houkuttelemaan osaavia työntekijöitä
Parhaimmillaan hyvä työnantajamielikuva on organisaatiolle merkittävä kilpailuetu, joka varmistaa riittävän osaamisen ja liiketoiminnan jatkuvuuden myös tulevaisuudessa. Työnantajamielikuvan tulisikin olla yksi organisaation ylimmän johdon seurantamittareista.
Ethän sekoita meitä Taloustutkimuskeskukseen
Martelalla paras yritysmielikuva päättäjien joukossa
Martela sai Taloustutkimuksen vuoden 2023 Työelämän päättäjät (TEP) -tutkimuksessa parhaan yleisarvosanan. Kymmenen parhaan joukkoon pääsi tänä vuonna myös kaksi muuta yritystä toimialalta toimistokalusteet: Isku ja Lundia.
Tampereen vetovoima on yhä suurempi
Taloustutkimuksen loppuvuonna 2023 toteuttaman Muuttohalukkuus Suomessa -tutkimuksen mukaan peräti 38 prosenttia 15-79 -vuotiaista suomalaisista voisi ajatella asuvansa Tampereella. Toiseksi suosituin kaupunki on Helsinki, jossa voisi kuvitella asuvansa 33 % suomalaisista, ja kolmantena on Turku 29 prosentilla. Kaikkien näiden kolmen vetovoima on kasvanut 2 prosenttiyksikköä vuodesta 2022. Muuttotilanteessa pohditaan etenkin asunnon löytymistä, asuinalueen viihtyisyyttä ja perusarjen sujumista.
Tutkimusten yläikäraja poistui
Väestöä edustavia mielipidetutkimuksia on 2000-luvulla tehty pääasiassa 15–79-vuotiaille - nyt poistimme tutkimuksistamme yläikärajan.