Korkeakoulujen bränditutkimus
Tutkimus selvittää suomalaisten koulutukseen liittyviä näkemyksiä sekä korkeakoulujen imagoja ja kiinnostavuutta opiskelupaikkana. Jo vuodesta 2002 saakka tehdyn tutkimuksen tuorein tiedonkeruu on tehty helmi-maaliskuussa 2025 ja tutkimusraportit ovat nyt tilattavissa.
Perinteikäs, mutta ajantasainen tutkimus
Olemme tutkineet korkeakoulujen brändejä jo yli 20 vuotta, mutta tutkimus elää ajassa ja pitkään seurattavien asioiden rinnalle tulee vuosittain uusia näkökulmia. Tutkimustulosraportti antaa kattavan kuvan paitsi kaikkien suomalaisten suhtautumisesta koulutukseen, myös nuorten sekä aikuisten työikäisten ajatuksista erikseen. Voit valita, haluatko tarkastella ammattikorkeakoulujen tuloksia, yliopistojen tuloksia tai molempia. Ja erikseen nuorten (alle 25-vuotiaat) sekä aikuisten (25–64-vuotiaat), tai molempien kohderyhmien tuloksia.
Tutkimus pitää sisällään:
- Opiskelun kiinnostavuus erilaisissa oppilaitoksissa
- Opiskelupaikan valintaan vaikuttavien asioiden tärkeys
- Tärkeimmät koulutuksen ja opiskelun tietolähteet
- Mitä kiinnostavien oppilaitosten somekanavia yleensä seuraa?
- Korkeakoulujen koulutusalojen kiinnostavuus
Korkeakoulukohtaisen raportin sisältö lisäksi:
- Korkeakoulun tunnettuus
- Yleisimago yleisarvosanalla 4–10
- Imagon tukipilarit eli mitkä asiat yhdistetään korkeakouluun:
- Koulutusalat ovat kiinnostavia
- Opetus on tasokasta
- Sijaintipaikkakunta on houkutteleva
- Maine opiskelupaikkana on hyvä
- Tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla
- www-sivuilta saa hyödyllistä tietoa
- Erottuu edukseen muista
- Tarjoaa kansainvälisiä mahdollisuuksia
- Näkyy myönteisesti mediassa
- Näkyy myönteisesti sosiaalisessa mediassa
- Korkeakoulu on kiinnostava työnantaja
- Edistää alueensa kehitystä
- Tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia
Raportti sisältää myös vuosivertailun tilaavan korkeakoulun tuloksista sekä benchmarkingin kysymyksittäin parhaaseen ammattikorkeakouluun tai yliopistoon sekä korkeakoulujen keskitasoon.
Vahvimmat korkeakoulubrändit 2025
Vahvimmat korkeakoulubrändit ovat edelleen Tampereen, Turun ja Helsingin korkeakoulut.
Kiinnostuitko tutkimuksesta? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!
