Korkeakoulujen bränditutkimus

Tutkimus selvittää suomalaisten koulutukseen liittyviä näkemyksiä sekä korkeakoulujen imagoja ja kiinnostavuutta opiskelupaikkana. Jo vuodesta 2002 saakka tehdyn tutkimuksen tuorein tiedonkeruu on tehty helmi-maaliskuussa 2022 ja maksulliset tutkimusraportit ovat nyt tilattavissa.

Ota yhteyttä


Perinteikäs, mutta ajantasainen tutkimus

Olemme tutkineet korkeakoulujen brändejä jo 20 vuotta, mutta tutkimus elää ajassa ja pitkään seurattavien asioiden rinnalle tulee vuosittain uusia näkökulmia. Tutkimustulosraportti antaa kattavan kuvan paitsi kaikkien suomalaisten suhtautumisesta koulutukseen, myös nuorten sekä aikuisten työikäisten ajatuksista erikseen. Voit valita, haluatko tarkastella ammattikorkeakoulujen tuloksia, yliopistojen tuloksia tai molempia. Ja erikseen nuorten (alle 25-vuotiaat tai halutessasi alle 30-vuotiaat) sekä aikuisten (25-64 -vuotiaat), tai molempien kohderyhmien tuloksia.

Tutkimus pitää sisällään:

  • Lukion tai ammatillisen koulutuksen päättävien tulevaisuuden suunnitelmat, mitä tekee heti opintojen jälkeen?
  • Millaisten asioiden parissa haluaa tehdä työtä tulevaisuudessa?
  • Opiskelun kiinnostavuus erilaisissa oppilaitoksissa
  • Opiskelumuotojen kiinnostavuus
  • Opiskelupaikan valintaan vaikuttavien asioiden tärkeys
  • Tärkeimmät tietolähteet ja opintoihin liittyvän tiedon tarve
  • Mitä kiinnostavien oppilaitosten somekanavia yleensä seuraa?
  • Korkeakoulujen koulutusalojen kiinnostavuus
  • Mitkä asiat ovat koulutusalan valinnassa tärkeitä?

Korkeakoulukohtaisen raportin sisältö lisäksi:

  • Korkeakoulun tunnettuus
  • Yleisimago yleisarvosanalla 4–10
  • Imagon tukipilarit eli mitkä asiat yhdistetään korkeakouluun:
  • Koulutusalat ovat kiinnostavia
  • Opetus on tasokasta
  • Sijaintipaikkakunta on houkutteleva
  • Maine opiskelupaikkana on hyvä
  • Tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla
  • www-sivuilta saa hyödyllistä tietoa
  • Erottuu edukseen muista
  • Tarjoaa kansainvälisiä mahdollisuuksia
  • Näkyy myönteisesti mediassa / sosiaalisessa mediassa
  • Korkeakoulukampuksen sijainti on sopiva
  • Tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia

Raportti sisältää myös vuosivertailun tilaavan korkeakoulun tuloksista sekä benchmarkingin kysymyksittäin parhaaseen ammattikorkeakouluun tai yliopistoon sekä korkeakoulujen keskitasoon.

 

Ota yhteyttä


Vahvimmat korkeakoulubrändit 2022

Keskeisimpien tunnuslukujen perusteella vahvimmat korkeakoulubrändit ovat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, kertoo tuore tutkimus.

Kiinnostuitko tutkimuksesta? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!

Myllymäki Timo

Senior Insight Manager timo.myllymaki@taloustutkimus.fi 010 758 5441