Kauppakeskustutkimus

Tutkimus tarjoaa kuluttajaymmärrystä pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen kauppakeskusten johtamisen ja kehittämisen apuvälineeksi. Hyödyllistä tietoa myös niille liikkeille, palveluille ja brändeille, jotka kauppakeskuksissa toimivat.

Tutkimus vastaa mm. kysymyksiin:

Minkälaisia kuluttajaryhmiä kauppakeskuksessa asioivista henkilöistä voidaan tunnistaa?
Mitkä kauppakeskukset arvioidaan parhaimmiksi ja miksi?
Millainen imago eri kauppakeskuksilla on?
Minkälaiset vahvuudet ja kehityskohteet eri kauppakeskuksilla korostuu?
Miten halukkaita kuluttajat ovat suosittelemaan eri kauppakeskuksia (NPS)?

Ota yhteyttä


Mitä kauppakeskusten asiakkaat arvostavat?

Selvitimme kyselytutkimuksella pääkaupunkiseudun ja Turun ja Tampereen seudun kauppakeskuksissa asiointia sekä kauppakeskusten tunnettuutta, mielikuvia, vahvuuksia ja heikkouksia. Vastaajat ovat arvioineet oman lähialueensa kauppakeskuksia. Vastaajista on lisäksi muodostettu 5 kuluttajakohderyhmää, mikä profilointina täydentää kuvaa kauppakeskusten asiakkaista ja heidän tarpeistaan (kts. profilointi alta).

Tutkimusta tehdään kahden vuoden välein ja tuoreimmat tulokset ovat valmistuneet joulukuussa 2021.

Millainen kauppakeskuskävijä sinä olet?

Tutkimusaineistosta olemme tunnistaneet 5 erilaista kävijätyyppiä, jotka erottuvat toisistaan. Mitkä ovat kunkin kävijätyypin suosimat kauppakeskukset? Millaiset brändit, liikkeet ja palvelut heitä innostavat? Miten he suhtautuvat hinta- ja alennuskampanjoihin? Entä millaiset arvot ovat heidän valintojensa takana?

Kauppakeskus olohuoneena 23%

• Kiertelevät muoti- ja merkkitietoiset
• Tekevät heräteostoksia
• Haluavat kiinnostavia kahvila- ja ravintolapalveluita

Käytännöllistä ja edullisesti 21%

• Perustuotteita edullisesti ja vaivattomasti ostavat
• Käyvät kauppakeskuksissa vain syystä, joka on usein ruokakauppa
• Tarve on suurempi ajuri kuin hintakampanja tai alennus

Merkki- ja laatutietoiset 20%

• Ostavat korkealaatuisia ja joskus ylellisiä tuotteita
• Uutuudet ja trendit kiinnostavat
• Eivät kiertele vaan tietävät mitä tulevat hakemaan

Tarjousten metsästäjät 19%

• Kiertelee eri liikkeissä ja shoppailun suola on hyvien löytöjen tekeminen
• Arvostaa hyviä kahvila- ja ravintolapalveluita
• Hinta- ja tarjouskampanjat saavat liikeelle

Vastuulliset ja harkitsevat 17%

• Ostavat vastuullista, laadukasta ja kotimaista
• Harkitsevat valintojansa pitkään
• Arvostavat erinomaista palvelua ja mahdollisuutta kuluttaa vastuullisesti


Kohdennuspalveluista konkreettista hyötyä!

Tutkimuksella tunnistetut kuluttajakohderyhmät on mallinnettu myös kartalle Suomi kohderyhmiksi -palvelussamme. Visuaalinen tarkastelu havainnollistaa millä alueilla eri kävijätyypit korostuvat tai alikorostuvat. Lisäksi näiden 5 eri kauppakeskuskävijän profiilitieto rikastuu näkymässä monipuolisilla tilastollisilla tiedoilla, kuten esimerkiksi talouden elinkaaren vaihe, tulotaso sekä koulutustausta. 

Lisäymmärrystä kauppakeskusasiakkaista saadaan myös yhdistämällä ne samaan näkymään muiden tutkimustemme kanssa. Esimerkiksi Brändien arvostus -tutkimus paljastaa mitä brändejä arvostetaan eri kauppakeskusten vaikutusalueilla.

Suomi kohderyhmiksi -palvelusta voimme myös poimia erilaisia mainonnan ohjelmallisen ostamisen kohdeyleisöjä, jotka mahdollistavat mainonnan kohdentamisen tutkittuun tietoon perustuen ja tuottavat siten paremman markkinoinnin ROI:n.

Ota yhteyttä


 

Pääkaupunkiseutu:
  • Ainoa
  • Arabia
  • Citycenter
  • Columbus
  • Dixi
  • Easton
  • Entresse
  • Espoontori
  • Flamingo
  • Forum
  • Helsinki Outlet  
  • Iso Omena
  • Itis 
  • Jumbo
  • Kaari
  • Kamppi
  • Kluuvi
  • Kämp Galleria
  • Malmin Nova
  • Malmintori
  • Myyrmanni
  • Pikkulaiva
  • Redi
  • Ristikko
  • Ruoholahti
  • Sello
  • Tikkuri
  • Mall of Tripla  
Tampereen seutu: 
  • Duo
  • Elo
  • Ideapark
  • Kale
  • Koskikeskus
  • Like
  • Ratina
  • Tullintori
  • Veska
Turun seutu:
  • Citymarket
  • Forum kortteli
  • Hansakortteli
  • Kaarinan Krossikeskus
  • KOP-Kolmio
  • Länsi 1
  • Länsikeskus
  • Mylly
  • Prisma
  • Skanssi
  • Varissuon Liikekeskus
  • Wiklund-keskus
  • Kauppakeskusten tunnettuus ja niissä asiointi
  • Yleisarvosana (4-10)
  • Vahvuudet ja heikkoudet seuraavien mielikuvatekijöiden suhteen:
    - Saavutettavuus (sijainti ja liikenneyhteydet)
    - Tapahtumat 
    - Hintakampanjat 
    - Myymälävalikoima
    - Palvelutarjonta (esim. kirjasto-, KELA-, lääkäripalvelut)
    - Viihde/vapaa-ajan tarjonta
    - Tilojen viihtyisyys ja siisteys
    - Paikoitustilojen riittävyys
    - Myymälöiden hintataso
    - Turvallisuus
    - Aukioloajat
    - Lapsiperheille suunnatut palvelut (leikkitilat, lastenhoitohuoneet)
    - Kaikille avoimet etätyötilat
    - Kauppakeskuksen oma appi/sovellus
  • Mielikuvatekijöiden tärkeys valittaessa kauppakeskusta, jossa asioidaan
  • Mitä kautta kuluttaja mieluiten vastaanottaisi kauppakeskusten mainontaa
  • Suositteluhalukkuus (NPS)

 

Kiinnostuitko Kauppakeskustutkimuksesta? Kysy lisää!

Keski-Hallila Sirkku

Senior Insight Manager sirkku.keski-hallila@taloustutkimus.fi 0107585220

Aiheeseen liittyvät palvelut