Kauppakeskustutkimus 2023

Tutkimus tarjoaa kuluttajaymmärrystä pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen ja Oulun alueen kauppakeskusten johtamisen ja kehittämisen apuvälineeksi. Tutkimus sisältää paljon hyödyllistä tietoa myös niille liikkeille, palveluille ja brändeille, jotka toimivat kauppakeskuksissa. Tutkimusta tehdään pk-seudulla vuosittain ja muissa kaupungeissa kahden vuoden välein – tuoreimmat tulokset ovat valmistuneet loppusyksyllä 2023.

Vuoden 2023 tutkimuksessa päivittäistavaraliikkeet ja vaatetusalan liikkeet nousevat merkittävimmiksi liikkeiksi kauppakeskuksen valinnassa. Palveluista kahvila- ja ravintolapalvelut koetaan erittäin tärkeinä. Myös kierrätyspalvelut/-pisteet koetaan tärkeiksi, muun muassa.

Spontaanisti ensimmäiseksi mieleentulevina kauppakeskuksina pk-seudun asukkailla ovat Jumbo-Flamingo, Mall of Tripla ja Itis. Toisena esimerkkinä Tampereen seudulla vastaava spontaani top of mind on Ratina, Koskikeskus ja Ideapark.

Kauppakeskusten eri kävijätyypeistä eli kohderyhmistä elämyksiä hakevat ovat suurin, heitä on 23 % kaikista kävijöistä, keskimäärin, osuudessa on kauppakeskuksittain selviä eroja. Elämyksiä hakevat nauttivat kauppakeskusten tarjoamasta monipuolisista elämyksistä ja etsivät paikkoja, joissa voi viettää mukavaa aikaa perheen kanssa. He ovat muun muassa kiinnostuneita löytämään kivaa tekemistä, joka sopii kaikenikäisille ja mahdollistaa yhteisen ajanvieton.

Kauppakeskustutkimus vastaa mm. kysymyksiin:

Minkälaisia kuluttajaryhmiä kauppakeskuksessa asioivista henkilöistä voidaan tunnistaa?
Mitkä kauppakeskukset arvioidaan parhaimmiksi ja miksi?
Millainen imago kauppakeskuksella on tärkeimpiin kilpailijoihinsa nähden?
Mitkä ovat kauppakeskuksen vahvuuksia ja missä tekijöissä kilpailijat pärjäävät paremmin?
Miten halukkaita kuluttajat ovat suosittelemaan eri kauppakeskuksia (NPS)?

Tutkimus sisältää myös kuluttajien kohderyhmäanalyysin – kuluttajat on ryhmitelty toisistaan eroaviin ryhmiin. Tämä auttaa ymmärtämään kauppakeskuksissa asioivien kuluttajien osto- ja kulutuskäyttäytymistä sekä suunnittelemaan kullekin kohderyhmälle optimaalisia toimenpiteitä.

Katso lisätietoa sisällöstä ja tutkitut kauppakeskukset alta!

Ota yhteyttä


Millainen kauppakeskuskävijä sinä olet?

Olemme tunnistaneet tutkimusaineistosta 6 erilaista kuluttajakohderyhmää, jotka erottuvat toisistaan. Mitkä ovat kunkin kohderyhmän suosimat kauppakeskukset? Millaiset brändit, liikkeet ja palvelut heitä innostavat? Miten he suhtautuvat hinta- ja alennuskampanjoihin? Entä millaiset arvot ovat heidän valintojensa takana?

Elämyksiä hakevat 23 %

Tämä asiakassegmentti nauttii kauppakeskusten tarjoamista monipuolisista elämyksistä ja etsii paikkoja, joissa voi viettää mukavaa aikaa perheen kanssa.

Kauppakeskus olohuoneena 19 %

Tämä asiakassegmentti näkee kauppakeskukset paikkana, jossa voi viettää aikaa, nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta, tehdä löytöjä, ja tarvittaessa panostaa ylellisyyksiin sekä päivittää vaatekaappiaan muotiliikkeissä.

Vastuulliset ja harkitsevat 16 %

Tämä asiakassegmentti käy kauppakeskuksessa ensisijaisesti ruokaostosten takia, mutta pyrkii tekemään muitakin hankintoja samalla reissulla. Alennukset ja kampanjat ovat keskeisiä heidän ostokäyttäytymisessään.

Käytännöllistä ja edullisesti 15 %

Tämä asiakassegmentti vierailee kauppakeskuksissa vain, kun se on välttämätöntä. He ovat käytännöllisiä ostajia, jotka eivät käytä aikaa kiertelyyn tai valikoimien vertailuun. He arvostavat vaivattomuutta ja nopeutta ostoksillaan.

Kauppakeskuksia välttävät 13 %

Tämä asiakassegmentti käy kauppakeskuksissa pääasiassa vain pakottavasta tarpeesta. Usein heidän vierailunsa syy on ruokakauppa, ja he pyrkivät tekemään tarvittavat ostokset nopeasti ja tehokkaasti.

Korkealaatuista ja vastuullisesti 13 %

Tämä asiakassegmentti näkee kauppakeskukset paikkana, jossa he voivat tehdä tarkkaan harkittuja ostoksiaan korkealaatuisista ja arvostetuista tuotteista, ja samalla tehdä vastuullisia valintoja.


Kohdennuspalveluista konkreettista hyötyä!

Tutkimuksella tunnistetut kuluttajakohderyhmät on mallinnettu myös kartalle Suomi kohderyhmiksi -palvelussamme. Visuaalinen tarkastelu havainnollistaa, millä alueilla eri kävijätyypit korostuvat tai alikorostuvat. Lisäksi edellä mainitun 6 eri kauppakeskuskävijätyypin profiilitieto rikastuu näkymässä monipuolisilla tilastollisilla tiedoilla, kuten esimerkiksi talouden elinkaaren vaihe, tulotaso ja koulutustausta. 

Lisäymmärrystä kauppakeskusasiakkaista saadaan myös yhdistämällä ne samaan näkymään muiden tutkimustemme kanssa. Esimerkiksi Brändien arvostus -tutkimus paljastaa, mitä brändejä arvostetaan eri kauppakeskusten vaikutusalueilla.

Suomi kohderyhmiksi -palvelusta voimme myös poimia erilaisia mainonnan ohjelmallisen ostamisen kohdeyleisöjä, jotka mahdollistavat tutkittuun tietoon perustuvan mainonnan kohdentamisen ja tuottavat siten paremman markkinoinnin ROI:n.

Ota yhteyttä

Pääkaupunkiseutu:
  • Ainoa
  • Arabia
  • Citycenter
  • Columbus
  • Dixi
  • Easton Helsinki
  • Entresse
  • Espoontori
  • Flamingo
  • Forum
  • Helsinki Outlet
  • Hertsi
  • Isomyyri
  • Iso Omena
  • Itis
  • Jumbo
  • Kaari
  • Kamppi
  • Kluuvi
  • Kämp Galleria
  • Lauttis
  • Malmin Nova
  • Malmintori
  • Myyrmanni
  • Lippulaiva
  • Redi
  • Ristikko
  • Ruoholahti
  • Sello
  • Tikkuri
  • Tripla
  • Saari
Tampereen seutu: 
  • Duo
  • Elo
  • Ideapark
  • Koskikeskus
  • Like
  • Ratina
  • Tullintori
  • Veska
Turun seutu:
  • Hansakortteli
  • Kauppakeskus Mylly
  • Kauppakeskus Skanssi
  • Kauppakeskus Länsi 1
  • Forum Kortteli
  • Varissuon Liikekeskus
  • Wiklund-keskus
  • Länsikeskus
  • Myllyn alue (pl. Kauppakeskus Mylly)
  • Kaarinan Krossikeskus
Oulun seutu:
  • Ideapark
  • Pekuri
  • Valkea
  • Zeppelin
  • Kauppakeskusten tunnettuus ja niissä asiointi
  • Yleisarvosana (4–10)
  • Vahvuudet ja heikkoudet seuraavien mielikuvatekijöiden suhteen:
    • Saavutettavuus (sijainti ja liikenneyhteydet)
    • Tapahtumat
    • Hintakampanjat
    • Myymälävalikoima
    • Päivittäistavaroiden tarjonta
    • Kahvila- ja ravintolatarjonta
    • Palvelutarjonta
    • Viihde-/vapaa-ajan tarjonta
    • Tilojen viihtyisyys
    • Tilojen siisteys
    • Paikoitustilojen riittävyys
    • Myymälöiden hintataso
    • Turvallisuus
    • Aukioloajat
    • Lapsiperheille suunnatut palvelut (leikkitilat, lastenhoitohuoneet)
    • Kaikille avoimet etätyötilat
    • Kauppakeskuksen oma appi/sovellus
  • Edellä mainittujen imagotekijöiden tärkeys valittaessa kauppakeskusta, jossa asioidaan
  • Mitä kautta kuluttaja mieluiten vastaanottaisi kauppakeskusten mainontaa
  • Suosittelutodennäköisyys (NPS)

 

Kiinnostuitko Kauppakeskustutkimuksesta? Kysy lisää!

Salonen Outi

Account & Insight Director outi.salonen@taloustutkimus.fi 010 758 5425

Sipponen Katja

Senior Insight Manager katja.sipponen@taloustutkimus.fi 010 758 5123

Aiheeseen liittyvät palvelut