Ajankohtaista

Kuntavaalien tulos sen vahvisti: Suomessa ei ole kovinkaan paljon kannatuspohjaa kansallismieliselle populistipuolueelle. Perussuomalaisten mahalasku johtuu pohjimmiltaan siitä, että enemmistö suomalaisista on asenteiltaan melko liberaaleja – ainakin ne, jotka äänestävät. Juho Rahkosen blogikirjoitus.
Vastaus on helppo, jos asiaa kysytään kansalaisilta. Taloustutkimus listasi kansalaisten arvioitavaksi verotuksen keskeisiä ”verovapauksia”. Toisin kuin poliittinen keskustelu antaa ymmärtää, listaamattomien yritysten osinkovero ei ole kansalaisten mielestä keskeinen ongelma. Pasi Holmin blogikirjoitus.
Tätä kirjoitettaessa (7.4.) kuntavaalit ovat edessä. Nyt jo tiedetään, miten vaaleissa kävi. Sitä, miten hyvin kannatusmittaukset onnistuivat, ei kuitenkaan voi päätellä vaalituloksesta oli mittaustulos lähellä vaalitulosta tai ei. Ennen näitä Kuntavaaleja mittaukset ovat saaneet poikkeuksellisen paljon huomiota. Syitä on kaksi: kolmen suuren tasainen tilanne ja Helsingin pormestarivaalit. Jari Pajusen blogikirjoitus.
Aloitin nykyisen urani 90-luvun lopulla koeasiakkaana niin pörssiyritysten puhelinpalveluille kuin mm. kodinkoneliikeketjujen myymälöissä. Tuo aika opetti paljon palvelun laadun merkityksestä, myyjien kouluttamisen tärkeydestä, hyvien myyntimiesten ominaisuuksista, ja siitä miten eri tasoilla yritykset olivat niin asiakaspalvelussa kuin myynnin tekemisessä. Mutta hieman masentavaa kyllä, paljoakaan ei ole niistä ajoista muuttunut. Antakaa kun jaan viimeisimmän asiakaskokemukseni yhden Suomen tunnetuimman logistiikkayrityksen kanssa. Kari Roosen blogikirjoitus
Taloustutkimuksen tuore tutkimus kertoo, mihin lajiin kannattaa panostaa.
Neljän kaupungin kärki entistä tasaisempi: Tampere, Porvoo, Turku ja Helsinki Taloustutkimuksen tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten eniten arvostamat matkailukaupungit Suomessa
Taloustutkimukseen liitetään usein valmiit, omana tuotantonamme tehdyt tutkimukset eri toimialoilta ja aiheista. Hyvästä syystä. Ovathan ne meille yksi tukijalka. Valmis tutkimus eli yhteistutkimus on siis yleensä toimialakohtainen yrityskuvatutkimus, jonka Taloustutkimus tekee omalla riskillään ja tuloksia myydään tutkituille yrityksille tai muille kyseisestä toimialasta kiinnostuneille. Tutkimus voi myös olla tietyn sektorin markkinailmiöitä kartoittava tutkimus, kuten Suomi syö. Jari Pajusen blogikirjoitus.
Spontaani tunnettuus, preferenssi, asiakaskokemus. Ei-rahallisia mittareita, joilla jäljitetään tuote- tai palvelubrändin vahvuutta. Taloustutkimuksen suuren bränditutkimuksen julkistustilaisuuteen osallistuneiden markkinointivaikuttajien parissa syntyi spontaani keskustelu siitä, ovatko nämä mittarit niitä, joihin vaikuttamalla markkinointipanostukset tulee optimaalisesti käytettyä. Pasi Huovisen blogikirjoitus.
Ideologisin vero? (28.2.2017)
Vastaus on helppo, jos kriteerinä pidetään puolueiden, virkamiesten ja tutkijoiden säännöllistä ja loputonta vatkausta siitä, pitäisikö veroa kiristää vai laskea. Vastaus on kiistatta listaamattomien yrittäjien osinkovero. Pasi Holmin blogikirjoitus.
Digitalisaatiosta puhutaan paljon, mutta osalle se on vielä jonkinmoinen tuntematon, jopa pelottava mörkö. Yleensä monet uudet jutut ymmärtää parhaiten käytännön esimerkkien kautta. Siksi ajattelin kertoa nyt oman tarinamme, miten Taloustutkimus lähti taklaamaan digitalisaatiota. Ehkä tämä on myös kannuste jollekin muulle jakaa oman tarinansa. Kari Roosen blogikirjoitus.
Job approval Trump (13.2.2017)
Yhdysvalloissa julkistetaan lähes päivittäin ns. Job Approval -mittauksia istuvasta presidentistä. Gallup Daily -mittaukset alkoivat 22.1., jolloin Donald Trumpin toimet hyväksyvien (approve) ja ei-hyväksyvien (disapprove) osuudet olivat samat 45%. Kolme viikkoa myöhemmin 8.2. käyrät ovat jo eriytyneet: approve 43 % ja disapprove 52 %. Jari Pajusen blogikirjoitus.
Luin aamupäivän suomalaisten toimittajien antamia palautteita non-profit -organisaatioille eli eri järjestöille, viranomaisille, liitoille ym., joille on tärkeää saada äänensä kuuluville mediassa. Pasi Huovisen blogikirjoitus.
Donald Trump on diplomaattisesti sanottuna värikäs ja mielipiteitä jakava henkilö. Vähemmän diplomaattisesti sanottuna hän on narsistinen öykkäri, edistyksen jarru ja suorastaan uhka maailmanrauhalle. Näin voidaan ainakin päätellä mielipidetutkimuksista, joissa on kysytty muiden maiden asukkaiden näkemyksiä Trumpista. Ne ovat synkkää luettavaa. Juho Rahkosen blogikirjoitus.