Uutiset 14.02.2023
Jaa:

Ruoan hintojen nousu puraisee eniten nuoriin

Yleinen kustannustason nousu näkyy monellakin tapaa kuluttajan kukkarossa ja aiempaa useammat joutuvat miettimään rahankäyttöään uusiksi, kertoo kuluttajabarometrimme.

Hintojen noustessa ruoka ei edelleenkään ole kuluttajille ensisijainen säästökohde. Kaikkein valmiimpia kuluttajat ovat luopumaan ulkomaan matkailusta, josta viidennes suomalaisista tinkisi ensimmäisenä. Kuluttajat tinkivät aiempaa selvästi useammin erilaisista kestokulutushyödykkeistä ja palveluista, kuten sisustuksesta ja huonekaluista, sekä remontoinnista. Vähiten halukkuutta on tinkiä lääkkeistä ja ruoasta.

Ruokaostoksia tarkasteltaessa, kaikista ikäryhmistä nuoret (18–24-vuotiaat) joutuvat useimmin tinkimään ruoasta ja juomasta hintojen noustessa. Haastava taloudellinen tilanne heijastuu nuorten ostokäyttäytymisessä esimerkiksi lisääntyvänä aikeena ostaa enemmän kaupan omia merkkejä. Nuoret myös hyödyntävät ikäryhmistä eniten tarjouksia sekä punalaputettuja elintarvikkeita.

Lue lisää

Taloustutkimuksen Kuluttajabarometri Ruoka selvittää kuluttajien ostokäyttäytymisessä tapahtuvia muutoksia etenkin ruoan ostamisessa. Uusi tutkimuskierros valmistuu helmikuun loppuun mennessä. Valmistuva raportti sisältää vertailutiedot aiemmilta kierroksilta (maaliskuu 2022 ja elokuu 2022) Vastaajina on lähes 2200 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.

OTA YHTEYTTÄ