Kysy, kiinnitä, käsitä

Kysy, kiinnitä, käsitä

11.09.2018

Oletko koskaan miettinyt, mitä kohdejoukkosi sielun syövereissä oikein muhiikaan? Haluisitko päästä perusteellisesti penkomaan haastateltavan pääkoppaa? Aivan tähän emme vielä kykene, mutta nyt Ihminen 360° -segmentit ovat kiinnitettävissä Taloustutkimuksen Telebus- ja Omnibus-vastaajiin. Kyseiset segmentit on muodostettu mielipiteitä ja asenteita mittaavista kysymyksistä, joten ne paljastavat vastaajan arvomaailman vaikutuksen annettuihin vastauksiin. Tätä tietoa voi hyödyntää esimerkiksi markkinoinnin kohdentamisessa.

Jo aiemmin tiedonkeruun tulokset on pystytty raportoimaan haastateltavien taustojen kautta. Ostavatko kerrostaloissa asuvat useammin vegeburgereita kuin omakotitaloissa asuvat? Kulutetaanko lapsiperheissä enemmän särkylääkkeitä? Ja niin edelleen. Nyt kun vastaajiin saa Ihminen360°-segmentit kiinni, voidaan selvittää vaikkapa

  • Onko Opel tunnetuin automerkki tilaa tarvitsevien keskuudessa (Auto360°)? 
  • Ostavatko hintavetoiset kaksi kertaa todennäköisemmin kiinalaista ruokaa (Ruoka360°)?
  • Käyttävätkö terveystietoiset pääosin yksityisiä terveyspalveluita (Terveys360°)?
  • Kannattavatko urbaanit muuttohalukkaat ylivoimaisesti eniten taksialan vapauttamista (Koti360°)?
  • Kuuluuko kulmakarvojen nyppiminen lähes jokaisen Trendiliikkujan aamurutiineihin (Liikunta360°)?


Vastaavanlaisia esimerkkejä pystyisi luettelemaan loputtomiin, sillä Telebus- ja Omnibus -haastatteluilla voi kysyä likimain mitä vain ja toisaalta Ihminen360°-segmentit ryhmittelevät suomalaiset niin monipuolisesti.

Onko sinulla kysyttävää kansan syviltä riveiltä? Haluatko tietää, kuka on mitäkin mieltä ja miksi? Siinä tapauksessa osallistu seuraavalle Telebus- tai Omnibus-kierrokselle ja pyydä raportointi mieleisesi segmentoinnin mukaan. Mukaan pääsee jo yhdelläkin kysymyksellä!

*************************
Mikä ihmeen Telebus/Omnibus?

Telebus-puhelinhaastatteluissa kerätään tietoa eri organisaatioiden tarpeeseen muun muassa kulutuskäyttäytymisestä, brändien tunnettuudesta ja ajankohtaisista yhteiskunnallisista teemoista. Puhelinhaastattelut sopivat erityisen hyvin nopeaan tiedonkeruuseen sekä ilmiöiden kehityksen, kuten puoluekannatuksen, säännölliseen seuraamiseen. Omnibus-haastattelut tehdään sen sijaan kasvotusten. Menetelmän myönteisiä puolia ovat hyvä kohderyhmien tavoitettavuus ja vastaajan kyky keskittyä täysin esitettyihin kysymyksiin.

Lisätietoja Telebus-/Omnibus-kyselyistä:
Anne Kosonen, p. 010 758 5264
anne.kosonen@taloustutkimus.fi


*************************

Taloustutkimuksen segmentoinneista voit lukea lisää täältä »

Data Science: tuottoa ja tehoa datasta tiedettä, tekniikkaa ja taidettakin yhdistelemällä.

Marko Mäkinen
Data Scientist
+358 10 758 5299
marko.makinen@taloustutkimus.fi

Arkistoon