Silmänliikekameratutkimukset

Silmänliikekamera: mainio työkalu erilaisiin testeihin – muun muassa mainosten ja pakkausten testaamiseen. Mitä ihmiset oikeasti katsovat nähdessään lehden sivulla mainoksen? Entä minkälainen tuotepakkaus kiinnittää kaupan hyllyssä ostajan huomion? Silmänliikekameralla kysymyksiin saadaan vastaus nopeasti, helposti ja nyt myös edullisesti.


Marko Perälahti
marko.peralahti@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5290

Tuotekuvaus

Miten kuluttajat näkevät mainoksesi?

Silmänliikekameran avulla lisäymmärrystä

Silmänliikekamera on varsin hyödyllinen työkalu esimerkiksi mainonnan tutkimuksiin kuten esitesteihin ja pakkaustesteihin. Silmänliikekameran avulla saadaan lisäymmärrystä esimerkiksi siitä, miten kuluttajat huomaavat mainonnan viestin ja toisaalta myös siitä, kiinnittävätkö he huomiota mainostajan kannalta oleellisiin asioihin.

Silmänliikekameran käyttö markkinatutkimuksen työkaluna perustuu siihen, että tutkimukseen osallistuville kuluttajille näytetään tietokoneen ruudulta tutkittavat mainokset, ja heidän katseensa - mm. silmänliikeradat sekä katseen kestot - tallentuvat muistiin. Mainostestiä varten tyypillisesti taltioidaan noin 100 vastaajan katseisiin liittyvät tiedot, jolloin huomatuimmat kohdat mainoksissa, katseen kestot ja reitit voidaan selvittää. Sukupuolittain tai ikäryhmittäin tehtävät vertailut ovat myös mahdollisia. 

Silmänliikekameran avulla tehdyt tutkimukset tuovat mielenkiintoista lisäymmärrystä siitä, miten kuluttajat katsovat mainoksia ja tuotepakkauksia.

Markkinatutkimuksissa silmänliikekameraa voidaan käyttää hyödyksi tutkittaessa niin still-kuvia kuin liikkuvaakin kuvaa, kuten esimerkiksi...

  • sanomalehti- tai aikakauslehtimainoksia
  • TV-mainoksia
  • uutiskirjeitä
  • on-line -mainontaa
  • tuotepakkauksia

 

Miten tuotteesi erottuu kaupan hyllystä? 

Silmänliikekameralla toteutettava hyllytutkimus mittaa täysin uudella teknologialla ja erittäin tarkasti, miten ostoksilla olevien kuluttajien katseet kohdistuvat hyllyihin. Käytössämme on silmälasien näköinen laite, joka mittaa erittäin tarkasti infrapunatekniikalla mihin kuluttaja kohdistaa katseensa. Silmänliikelasien ansiosta voimme vihdoin aidosti todentaa, miten kuluttajat näkevät aidon tuotehyllyn ja mitkä tuotteet nähdään parhaiten.

Silmänliikelasit painavat ainoastaan 200 g ja niihin tottuu nopeasti. Tutkimukseen osallistuvia henkilöitä pyydetään laittamaan lasit päähänsä ja heille annetaan ostostehtäviä, joiden aikana katseet, katseiden liikeradat sekä kestot tallentuvat muistiin. 

Myöhemmin analyysiohjelman avulla tutkitaan esimerkiksi sitä, mihin tuotteeseen kuluttajan katse kiinnittyy hyllyssä ensimmäiseksi, mitä muita tuotteita katsotaan ja miten pitkään katse kussakin tuotteessa viipyy. Tutkimuksen perusteella on mm. helppo todeta, huomataanko tuote riittävän hyvin vai kiinnittyykö katse kilpailijoiden tuotteisiin. Tutkimustulokset raportoidaan mm. havainnollisina graafeina.