Tiedätkö brändisi vahvuudet ja kehittämiskohteet?
Entä onko sinulla tarvetta tuntea olemassa olevia asiakkaita syvemmin? Taloustutkimuksen Brändi- ja kohderyhmätutkimus -konseptin avulla saat selkeät mittarit brändin tilan seuraamiseen etukäteen määritellyssä kuluttajakohderyhmässä sekä Brand funnel- ja Brändivire-näkymät omassa kilpailijakentässäsi toiminnan kehittämistäsi varten. Kohderyhmäanalyysin avulla opit tuntemaan olemassa olevat tai potentiaaliset kuluttaja-asiakkaat tarkemmalla ja syvemmällä tasolla.
Brändivire kuvaa brändin vetovoimaa huomioiden sen menestyksen avaintunnusluvut: tunnettuus, käyttö, preferenssi, suosittelu. Brändivire on Brand funnelin tuloksista matemaattisesti laskettu arvo, joka tiivistää Brand funnelin tulokset yhdeksi tekijäksi. Siinä missä Brand funnel tarkastelee tunnettuuden ja suosittelun suhdetta taso kerrallaan, kertoo Brändivire kokonaiskuvan. Mitä korkeampi Brändivire, sitä paremmin brändi onnistuu muuttamaan tuntijat brändin suosittelijoiksi.
Mielikuvaominaisuuksien ja kokonaisarvosanan kautta saadaan luotua Vahvuus-heikkous-nelikenttäanalyysi. Nelikenttäanalyysin avulla saadaan selville oman brändin merkittävimmät mielikuvalliset vahvuudet ja kehittämiskohteet.
Kohderyhmäanalyysin avulla saadaan syvempää ja tarkempaa ymmärrystä kuluttajista. Tämä tapahtuu kysymällä mielipiteitä esim. tuoteryhmän käytöstä ja ostopäätösmotiiveista. Teemme väittämistä analyysin, jolloin saamme monesti 4–5 erilaista kohderyhmää ja lopuksi kaikkia tutkimuksen tuloksia pääsee tarkastelemaan eri kohderyhmien kautta. Menestyksekkään päätöksenteon, suunnittelun sekä tuote- palvelukehityksen takana on aina vahva tieto siitä, kenelle asioita tehdään.
Alla lyhyet esimerkkikuvaukset Taloustutkimuksen Kauppakeskukset 2023 -tutkimuksen kohderyhmäanalyysistä. Aineistosta tunnistettiin 6 erilaista kuluttajakohderyhmää mm. sen perusteella millaiset tuotteet, liikkeet ja palvelut kuluttajia innostavat tai miten he suhtautuvat alennuskampanjoihin.
Kerromme mielellämme lisää Brändi- ja kohderyhmätutkimuksesta - ota meihin yhteyttä! Voit myös lukea lisää tutkimuksesta täältä, myös yhteystietomme ovat linkin takana.