Uutiset 21.11.2023
Jaa:

Terveellisyystrendi näkyy alkoholittomien juomien suosiossa

Kasvaneen suosion myötä alkoholittomia juomia on tarjolla jo lähes kaikissa miedoimpien alkoholijuomien kategorioissa. Esimerkiksi olutta juovista jo puolet käyttää alkoholitonta olutta edes joskus ja neljännes vähintään kerran kuukaudessa. Alkoholittomia juomia käytetäänkin useimmin vastaavien alkoholijuomien lisäksi ja rinnalla. Esimerkiksi alkoholittoman oluen, siiderin, puna- ja valkoviinin käyttäjät käyttävät usein myös vastaavia alkoholijuomia.

Alkoholittomien juomien suosiolle on nähtävissä edelleen kasvua, sillä lähes kolmannes suomalaisista aikoo Taloustutkimuksen Juomat 2023 -tutkimuksen mukaan suosia jatkossa yhä enemmän alkoholittomia vaihtoehtoja. Alkoholittomien juomien käytön lisääminen kiinnostaa etenkin naisia. Suosituimmat alkoholittomat juomat ovat alkoholiton olut, alkoholiton mixer/tonic ja alkoholiton kuohujuoma.

Suomalaisista runsas kolmannes toivoo, että esimerkiksi ruokaohjeisiin liitettäisiin juomasuosituksia myös alkoholittomista vaihtoehdoista. Näin toimien voitaisiin entisestään edistää uusien alkoholittomien juomien kokeilua ja käyttöä.

Juomat 2023 -tutkimus valmistui elokuussa 2023. Tutkimus tarjoaa laajan katsauksen juomamarkkinasta sekä juomiin liittyvistä trendeistä. Tutkimuksessa on selvitetty mm. yli 70 juoman käyttöä, käyttökiinnostusta, käytössä tapahtuneita muutoksia sekä kaupan omien merkkien ja valmistajien merkkien käyttöä eri juomakategorioissa.

Laajaa Juomat 2023 -aineistoa voidaan hyödyntää myös tarkastelemalla, kuinka usein vaikkapa lonkeron juojat juovat muita tutkimuksessa tutkittuja juomia. Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 71 juomaa ja näistä kaikista on tarjolla juomien ristikkäiskäyttötieto.

Trendiraportissa selvitetään juomiin liittyviä trendejä mm. vastuullisuudesta, elämyksellisyydestä, kotimaisuudesta ja hinnoista. Tutkimuksesta selviävät myös kiinnostavimmat uudet juomatuotteet ja trendit sekä mitä terveyslupauksia pidetään juomissa kiinnostavimpana.

Tutkimustulokset hyödyttävät elintarviketeollisuutta, vähittäiskauppaa ja horeca-sektoria strategisessa suunnittelussa ja tuotekehityksen tukena. Tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselynä touko-kesäkuun vaihteessa. Vastaajina ovat 18–79-vuotiaat suomalaiset.

Kysy lisätietoa tutkimuksesta asiantuntijoiltamme tai yhteydenottolomakkeella:

riitta.ristiluoma@taloustutkimus.fi
merja.lintunen@taloustutkimus.fi
outi.salonen@taloustutkimus.fi

Ota yhteyttä