Tarjoamme Suomen laajimman yhdisteltävän tietopaketin ruoan kuluttamisesta
Maailma muuttuu, niin myös ruokaan ja syömiseen liittyvät asenteet ja tavat. Taloustutkimuksen vuoden 2022 ruokatutkimukset auttavat pysymään ajan tasalla.
Meiltä on valmistunut tänä vuonna useita ruokaan liittyviä tutkimuksia. Tarvitsetko tietoa esim:
- Elinkustannusten ja ruoan hinnan nousun vaikutuksista ruoanlaitto-, osto- ja hankintatottumuksiin
- Trendeistä ja vastuullisuudesta
- Ravintoloista ja kahviloista, pikaruoka- ja kahvilaketjuista
- Ruokaostosten tekemisestä, ruoan verkkokaupasta ja kaupan omista merkeistä
- Valmisruoan käytöstä, food to go –ruoasta ja valmisruokabrändeistä
- Kasvisruoan ja puurotuotteiden käytöstä, kasviproteiini- ja kasvimaitobrändeistä
- Leivän ja leivänpäällisten käytöstä, leipä, levite-, leikkele-, ja juustobrändeistä
- Ruokasegmentoinnista
Uutena mahdollisuutena tutkimustemme hyödyntämiseen olemme tuoneet myös mahdollisuuden tarkastella tuloksia nettiselainpohjaisessa Suomi kohderyhmiksi -käyttöliittymässämme. Visuaalinen ja zoomattava karttanäkymä havainnollistaa tuloksia uudella tavalla ja ymmärryksen kasvattaminen markkinasta helpottuu olennaisesti tietoja rikastamalla:
- väestötilastot
- asiakkaamme oma data ja asiakasrekisterit
- asiakkaallemme tehdyt omat tutkimukset
- Taloustutkimuksen Ruoka -segmentointi (voidaan liittää asiakkaan omiin tutkimuksiin segmenttiavaimilla, valmiita kohderyhmiä)
- Taloustutkimuksen muut valmiit arvosegmentoinnit (esim. Liikunta, Terveys, Media jne.)
- avoin data
Emme jätä asiakkaitamme yksin datojen kanssa vaan käydään tuloksia yhdessä läpi vaikka workshopein, jotta kaikki hyöty saadaan irti kaikesta käytettävissä olevasta tiedosta. Tieto luo kilpailuetua!
PIKARUOKA- JA KAHVILAKETJUTUTKIMUS
Tutkimus sisältää tietoa pikaruoka- ja kahvilaketjujen tunnettuudesta, asioinnista, suosittelusta ja 15 mielikuvatekijästä. Raportista löytyy myös jokaisesta tutkitusta ketjusta Brändivire, joka KPI-tunnuslukuna kiteyttää yhteen tärkeimmät brändimittarit. Lisäksi Data Science -tiimimme on tehnyt tutkimusdatasta verkkoanalyysin, joista saa mm. ymmärryksen siitä, millä ketjuilla on yhteisiä kuluttajia.
Suomi Syö -tutkimuksen avulla voit päivittää tietosi tärkeimmistä ruokailmiöistä. Missä mennään mm. kotimaisuuden, ympäristöarvojen ja luomutuotteiden suhteen? Entä kiinnostaako kuluttajia ruoan verkkokauppa tai ravintolaruoan kotiinkuljetus? Ja lukemattomia muita kiinnostavia ja ajankohtaisia aiheita, esimerkiksi miten ruoan hinnan nousu vaikuttaa kulutustottumuksiin?
Uusi kuluttajabarometrimme seuraa muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä ruoan osalta ja tarjoaa siten arvokasta tietoa elintarvike- ja ravintola-alalle oman toiminnan suunnittelun ja päätöksenteon tueksi.
Taloustutkimuksen vuosittain tekemä Brändien arvostus -tutkimus on paljon muutakin kuin ranking-listaus. Tutkimusraportti antaa laajan katsauksen tutkittuihin brändeihin sekä brändien kilpailukenttään 67 tuoteryhmässä ja 585 brändin kesken. Tutkimuksesta saa suoraan myös markkinoinnin kohderyhmiä esim. oman tai muiden tuotekategorian brändien arvostajista ja käyttäjistä.
Suomi kohderyhmiksi on uusi palvelumme tiedolla kohdentamiseen. Palvelun idea on siinä, että lähes kaikissa tutkimuksissa syntyy tietoa, jonka avulla voidaan muodostaa kohderyhmiä ja –yleisöjä erilaisiin liiketoiminnan tarpeisiin, esimerkiksi markkinointiviestintää varten.