Ruoan ostotottumukset ennennäkemättömän muutoksen kourissa

Ruoan ostotottumukset ennennäkemättömän muutoksen kourissa

17.08.2020

Syyskuussa valmistuvan Suomi Syö -tutkimuksemme ennakkotietojen mukaan ruoan ostotottumukset ovat muuttuneet näinä poikkeuksellisina aikoina, se on selvää. Mutta mitä muutoksia on odotettavissa tulevaisuudessa ja mitkä koronakriisin vaikutuksista jäävät pysyviksi?

Peräti yli puolet suomalaisista (54 %) arvioi koronakriisillä olevan pysyviä vaikutuksia omiin ostotottumuksiinsa. Muutokset koskettavat erityisesti ruokakaupassa asiointia: joka neljäs suomalainen arvioi käyvänsä harvemmin ruokakaupassa myös koronakriisin jälkeen. Tämä arvio nousee voimakkaimmin esiin eläkeläisillä.

Lähes kolmannes (30 %) arvelee ostavansa tulevaisuudessa enemmän ruokaa kerralla. Erityisesti 15–44-vuotiaat ja lapsiperheet ennustavat ostotottumustensa muuttuvan tähän suuntaan. Jääkö pienten täydennysostosten tekeminen historiaan; mikäli tarvitaan lähikaupasta purkki maitoa, ostetaan samalla myös muuta tai tilataan saman tien maidot ja muutkin ruoat nettikaupasta.

Ostosreissujen väheneminen merkitsee myös suunnitelmallisuuden lisääntymistä ja heräteostojen vähenemistä. Yli neljännes suomalaisista arvelee jatkossa suunnittelevansa ostoksia enemmän etukäteen. Ruokaostojen suunnitelmallisuutta kertovat lisäävänsä etenkin 15–34-vuotiaat, vanhemmissa ikäluokissa suunnitelmallisuus on ollut tärkeää ennenkin. Suunnitelmallisuuden nousu on selvää myös sen takia, että yhä useampi tilaa ja aikoo myös jatkossa tilata elintarvikkeita verkkokaupasta.

Myös kotimaiselle ruoan tuotannolle voidaan ennustaa hyvää tulevaisuutta: kotimaisuuden arvostus on ollut nousussa jo pitkään, ja koronakriisi näyttää edelleen vahvistaneen näitä tuntoja. Joka viides vastaaja ilmoittaa, että tulee suosimaan aiempaakin enemmän kotimaisia tuotteita koronakriisin jälkeen.

Suomi Syö on Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tutkimus, jossa vastaajina ovat 15–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusmenetelminä olivat kirjekysely (vastaajia yli 1 500) ja kolme nettikyselyä (jokaisessa kyselyssä yli 1 200 vastaajaa). Tiedossa on aiempaakin laajempi ja kiinnostavampi tietopaketti trendejä ja ajankohtaista asiaa. Mukana on paljon myös uutta, kuten ympäristöarvojen vaikutus omiin ruokavalintoihin, ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut, kokemukset ruoan verkkokaupasta sekä eri kauppaketjujen palvelujen arviointi. Tänä vuonna Suomi Syö sisältää myös pohdintaa tulevasta, ajasta koronakriisin jälkeen.

Suomi Syö -tutkimuksen tulokset valmistuvat syyskuun loppuun mennessä.

Kysy lisää tutkimuksesta tutkimuspäällikkö Merja Lintuselta: merja.lintunen@taloustutkimus.fi, puh. 010 758 5310.
 


Suomi Syö -tutkimus on vuosittain toteutettava tutkimus jota on tehty jo vuodesta 1985. Missä mennään tällä hetkellä mm. kotimaisuuden, ympäristöarvojen ja luomutuotteiden suhteen? Entä kiinnostaako kuluttajia ruoan verkkokauppa tai ravintolaruoan kotiinkuljetus? 

Lue lisää Suomi Syö -tutkimuksesta

Arkistoon