Uutiset 18.10.2017
Jaa:

Rikastu tiedolla

Miten tiedolla rikastutaan? Rikastamalla tietoa. Kuulostaa kompalta, mutta ei ole sitä. Perinteisesti yritykset ovat käyttäneet päätöksenteossaan hyväkseen tietoa – kuten vaikkapa markkinatutkimustietoa – irrallisena muuttujana. Sekin on hyvä, mutta vaatii päätöksentekijältä hyvää kokonaiskuvan hallintaa, koska tutkimustieto on todellakin vain yksi muuttuja päätöksenteon kaavassa, joka tarvitsee myös paljon muuta taloudellista ja toimialatietoa.


Tiedon rikastaminen tarkoittaa sitä, että useita eri tietolähteitä yhdistetään ennen analyysia. Tällöin päätöksentekotilanteessa ollaan jo paitsi paljon paremmissa lähtökohdissa niin myös huomattavasti lähempänä konkreettisia toimia liiketoiminnan parantamiseksi. Otetaan esimerkki.

Olen vesipuiston johtaja ja ongelmani on vaihteleva sesonki, jossa pääroolissa on herra Sää. Miten varaudun tulevaan kesään resursseilla – henkilöstö, ravintolat jne.? Tiedon rikastaminen tarkoittaa tässä sitä, että yhdistetään asiakaskuntaa profiloivaan käyttäjätutkimukseen sekä kassahistoriatiedot että avoimena datana saatavat säätiedot muutaman viime vuoden ajalta. Sen jälkeen rakennetaan algoritmi, joka nitoo yhteen sääolosuhteet, myynnin vaihtelun ja erilaiset kävijädemografiat kulutustietoineen. Jatkossa katsomalla tulevan viikon sääennustetta voidaan algoritmin avulla ennustaa tuleva liikevaihto, asiakaspalveluhenkilöstön resurssitarve ja jopa se, kuinka paljon hampurilaispihvejä pitää tilata puiston ravintoloille. Jokainen voi miettiä, miten paljon em. tiedot parantavat myynnin optimointia, toiminnan tehokkuutta ja kannattavuutta. Verrattuna sumussa toimimiselle.

Samanlaisia esimerkkejä voisi kertoa lähes jokaiselta toimialalta. Aina kun asioilla on syy-seuraussuhteita, voidaan asiaa tutkia ja tutkimustietoa rikastaa jollain muulla datalla, asiakkaan omalla tai avoimella big datalla. Näin päästään analyysin syvyydessä ja hyödynnettävyydessä ihan eri tasolle. Myös tutkijalle tällaiset analyysit ovat paljon mielekkäämpiä, koska myös johtopäätöksissä päästään paljon lähemmäksi todellista päätöksentekoa. Kuka haluaa mukaan, joko keksit mitä tietoa voisi yhdistellä?

Kari Roose, p. 010 758 5361, kari.roose@taloustutkimus.fi