Uutiset 04.12.2017
Jaa:

Monia ulkomaisessa omistuksessa olevia verkkobrändejä pidetään suomalaisina

Taloustutkimuksen Verkkobrändien arvostus ja suosittelu 2017 -tutkimus on jälleen valmistunut. Tutkimus tarjoaa monipuolisesti tietoa, jota ei aivan ensi silmäyksellä ole tullut edes ajatelleeksi. Yksi tällainen on tieto siitä mitä verkkobrändejä (=verkkosivustoja) suomalaiset pitävät suomalaisina ja mitä pidetään ulkomaisina. Tutkimuksen tieto perustuu siihen, kuinka monta kertaa verkkobrändi mainitaan spontaanisti suomalaisena verkkobrändinä ja kuinka monta kertaa se on mainittu ulkomaisena verkkobrändinä. Mikäli verkkobrändi mainitaan useammin ulkomaisena kuin suomalaisena, sijoitetaan se ranking-listoilla ulkomaisten verkkobrändien joukkoon ja samoin toimitaan suomalaisten verkkobrändien kanssa.

Mielenkiintoista tiedosta ja sen analysoimisesta tulee, kun se yhdistetään yritysten omistustietoon. Joidenkin yrityksen kohdalla tilanne on niin, että siitä suurimman osan omistaa ulkomainen taho, mutta siitä huolimatta se mielletään suomalaiseksi verkkobrändiksi. Useat näistä verkkobrändeistä ovat alun perin suomalaisia. Joukkoon mahtuu myös muutamia ulkomaisia verkkobrändejä, jotka ovat onnistuneet niin hyvin paikallisen brändin rakentamisessa, että ne mielletään suomalaisiksi.

Tässä on esimerkkejä tutkimuksessa mukana olevista ulkomaisen tahon omistamista suosituista verkkobrändeistä, jotka mielletään suomalaisiksi. Lista on aakkosjärjestyksessä. Kyseiset verkkobrändit ovat saaneet vähintään yhtä paljon mainintoja suomalaisina verkkobrändeinä kuin ulkomaisina.

  • Discshop.fi
  • EMP.fi
  • Finnkino.fi
  • Fonecta.fi
  • Gigantti.fi
  • Mustijamirri.fi
  • Nordea.fi
  • Power.fi
  • Skyscanner.fi
  • Telia.fi
  • Ticketmaster.fi

Tilaamalla tutkimuksen saatte selville kaikkien verkkobrändien sijoitukset useammalla eri tavalla tarkasteltuina sekä paljon muuta. Myös räätälöidyt raportit tilattavissa. Lisäksi tammikuussa paljastetaan tutkimuksen arvostetuimpien verkkobrändien lista sekä uutiskirjeessämme että Ylen verkkosivuilla.

Lue lisää tutkimuksesta ja mukana olevista verkkobrändeistä tästä.

Lisätietoja antaa:
markkinatutkija Marko Mäkinen
marko.makinen@taloustutkimus.fi, p. 010 758 5229