Uutiset 15.09.2020
Jaa:

Brändien arvostus -tutkimuksesta kiinnostavaa tietoa yhteistyökumppanien valintaan

Tutkimme Taloustutkimuksessa vuosittain satoja eri brändejä kymmeniltä eri toimialoilta. Olemme tutkineet myös brändien arvostuksen korrelaatiota toisten brändien kanssa. Eli mikäli tietty henkilö arvostaa omaa brändiäsi, mitä muita brändejä hän arvostaa joko samalta tai muilta toimialoilta? Keskimäärin voimme analysoida noin 100 eri brändin arvostuksen korrelaatiota keskenään kunkin brändin kohdalla. 

Analyysi on tuottanut paljon mielenkiintoista tietoa, muun muassa sen, että Kolmen Kaverin Jäätelön arvostus korreloi muun muassa Lapuan Kankureiden ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa, mikä kertoo samalla näiden kuluttajien lifestylevalinnoista.

Olemme tänä vuonna laajentaneet analyysiamme entisestään ja voimme nyt tarkastella myös sitä, minkä muiden brändien kanssa brändi jakaa samanlaisia arvostajia. Tämä analyysi tehdään katsomalla kohdebrändin vastaajien demografisia taustamuuttujia ja selvittämällä, millä muilla brändeillä on keskimäärin samantyyppisiä arvostajia. Eli käyttämällä vaikkapa edellä mainittua esimerkkibrändiä – Kolmen Kaverin Jäätelöä – huomataan, että kyseinen brändi jakaa korostuneen samantyyppisiä arvostajia noin 20 eri brändin kanssa. Vahvimmin brändi jakaa (ei ehkä niin yllättäen) samanlaisia arvostajia Ben & Jerry's ja Jymy-jäätelön kanssa. Samalla huomataan, että korostuneen samankaltaista arvostajaporukkaa (ehkä vähemmän itsestään selvästi) on myös esimerkiksi Plantagenia, Alepaa ja Fafa’s-ravintoloita arvostavissa. Brändien välillä on yllättäviäkin linkkejä ja niitä analysoimalla voi kehittää omaa asiakas- tai kohderyhmäymmärrystään. Esimerkiksi Kolmen Kaverin Jäätelö voisi olla hyvä jälkiruokaehdokas Fafa’sin, Clarion-hotellien tai Espresso Housen valikoimiin.

Haluatko ymmärtää oman brändisi arvostajien muita arvostuksen kohteita? Kysy meiltä lisää mahdollisuuksistamme auttaa!

Lisätietoja:
Miika Parpo, miika.parpo@taloustutkimus.fi, p. 010 758 5258 tai


Taloustutkimuksen vuosittain tehtävä Brändien arvostus -tutkimus on paljon muutakin kuin ranking tai sijoitus brändien kesken. Tutkimus antaa yrityksille laajan katsauksen kilpailukenttään ja kohderyhmätarkastelun sekä mahdollistaa tiedon vertaamisen yli 60 toimialalla ja yli 500 brändin kesken.

Lue lisää Brändien arvostus -tutkimuksesta