Uutiset 11.09.2018
Jaa:

Älä mokaa treffejäsi – olut on miesten suosikkijuoma, kuohuviini naisten

Monessa pöytäseurueessa on väitelty siitä, voiko juomavalintojen perusteella tehdä yleistyksiä henkilön sukupuolesta. Nyt kiistely voidaan lopettaa, sillä Taloustutkimuksen tekemä tuore kysely osoittaa selvästi, että sukupuolella ja muillakin taustamuuttujilla on paljon merkitystä alkoholijuomien valitsemisessa.


Kysely tehtiin elokuussa Telebus-puhelinhaastattelukierroksella, ja siihen vastasi 1002 satunnaisotannalla valittua täysi-ikäistä suomalaista, joista 83 prosenttia kertoi juovansa alkoholipitoisia juomia ainakin joskus. Heille esitettiin luettelo yleisimmistä alkoholijuomista ja jokaisen kohdalla kysyttiin, pitävätkö he juomasta erittäin paljon, jonkin verran vai ei ollenkaan.

Miehistä peräti 82 prosenttia kertoi pitävänsä vaaleasta lagertyyppisestä oluesta vähintään melko paljon – naisista tätä mieltä on alle puolet. Ero on vielä jyrkempi, kun lasketaan mukaan vain ne, jotka kertovat pitävänsä juomasta erittäin paljon: todellisia oluen ystäviä on miehistä 38 prosenttia, naisista vain 12 prosenttia. Lähes puolet alkoholijuomia joskus nauttivista naisista ei voi sietää olutta, kun miehistä tällä linjalla on vaivaiset 16 prosenttia.

Vaalea olut on miesten ylivoimainen suosikki. Naisilla se on taas kuohuviini: 83 % naisista pitää siitä vähintään melko paljon, miehistä 61 %. Valkoviini ja samppanja ovat naisten listalla kakkosena ja kolmosena.

Viski on kaikkein vähiten naisten juoma: peräti 80 prosenttia naisista kertoo, että he eivät pidä siitä lainkaan. Viski kuitenkin jakaa myös miesten mielipiteitä, sillä vain hieman yli puolet miehistä lämpenee näille väkeville mallasjuomille.

Punaviini näyttää olevan alkoholijuomista sukupuolineutraalein: miehet ja naiset pitävät siitä suurin piirtein yhtä paljon, naiset vain hieman enemmän. Tutkimuksen perusteella punaviini näyttääkin olevan varmin valinta, jos ei etukäteen tiedä, millainen maku esimerkiksi treffikumppanilla sattuu olemaan.

Taloustutkimuksen väestökyselyissä on aina vakiona laaja valikoima taustamuuttujia, sukupuolen lisäksi muun muassa ikä, asuinpaikka, koulutustaso, ammattiryhmä, kotitalouden tyyppi ja tuloluokka. Kun tuloksia tarkastellaan taustaryhmittäin, saadaan laadukasta ja tilastollisesti edustavaa markkinatietoja erilaisten kuluttajasegmenttien ostokäyttäytymisestä ja -motiiveista.

Telebus-puhelinhaastatteluita tehdään ympäri vuoden 500–1000 vastaajan viikkotahdilla – kyseessä on eräänlainen mini-Suomi, joka antaa lahjomattoman kuvan kansan syvien rivien näkemyksistä nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Lisätietoja:
tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen, puh. 050 375 9008, juho.rahkonen@taloustutkimus.fi