Vastuullinen kuluttaminen on vaikeaa – yritys, ota koppi!

24.01.2018

Kuluttajana vastuun ottaminen ei ole helppoa. Etenkin, kun puhutaan ympäristöystävällisestä elämisestä ja kuluttamisesta. Perinteiset valojen sammuttaminen, roskien lajittelu tai kangaskassien mukaan ottaminen ovat vielä helppoja askelia, mutta pidemmälle menevät vastuulliset kulutusvalinnat vaativat kuitenkin hurjasti taustatyötä ja -tietoa. Ja sittenkin valinta menee usein mönkään. Vastuullisimpien valintojen tekeminen on usein myös melko hämmentävää: on puuvillan alkuperämaita, sekavia tuotantoketjuja, Suomessa ja Espanjassa tuotettuja tomaatteja ja niin edelleen. Näidenkin lisäksi on vielä joukko tekijöitä, jotka eivät tule edes mieleen ostopäätöstä tehdessä.


Viimeisimpänä tietoisuuteeni ovat tulleet mikromuovit. Vaikka vastuu ostoksistani on minulla, olisin jotenkin toivonut, että esimerkiksi retkeilyvaatebrändeillä olisi ollut tässä kohtaa ääni, mielipiteitä ja tarjolla parempia vaihtoehtoja. Retkeily ja muu luonnosta nauttiminen on ihanaa, mutta tätä tarkoitusta varten ostetuista teknisistä varusteista irtoaakin mikromuovia vesistöön. Se tuntuu erityisen väärältä. Olen käyttänyt ympäristöä kuormittavia muoveja tietämättäni myös kosmetiikassa, muista talouden kemikaaleista puhumattakaan.

Väitän, että seuraavaksi ympäristöstä uskottavasti viestivä brändi saa kuluttajat puolelleen. Yritystä on jo ilmassa, sillä ekologisuus näkyy melko vahvasti useiden yritysten markkinoinnissa alasta riippumatta. Alko otti käyttöön eko-symbolit viineille, Stockmann taas sitoutui muovikassien vähentämiseen. Molemmat kutittelevat ekoihmisten mielihyvähermoja, mikä taitaa näkyä myös kassavirrassa. Tämä on hyvä – ympäristöystävällisyyden pitäisi nimenomaan olla taloudellisesti kannattavaa.

Viime aikoina on puhuttu erityisen paljon yritysten yhteiskuntavastuusta, jossa brändiä luodaan mielipiteillä ja julkisilla kannanotoilla. Ekologisuus saattoi joskus olla viherpiipertämistä ja suunnattu lähinnä vaihtoehtovegaaneille, mutta nyt se näkyy melko vahvasti useiden yritysten markkinoinnissa. Jatkossa yrityksen viestinnän pitäisi sisältää myös vastuullisia kannanottoja. Niitä pitää tehdä jatkossa myös ympäristönäkökulmasta, sillä suomalaisten huoli ilmastonmuutoksesta on kasvussa.

Näitä tuulia ajattelimme Taloustutkimuksella haistella seuraavaksi. Sparrasimme vastuullisuutta ja ekologisuutta erään suomalaisen pienyrityksen kanssa ja saimme muun muassa viestin, jonka mukaan brändille riittää, että sen uskotaan tekevän parhaat mahdolliset ratkaisut. Nimenomaan tässä on vahvan brändin ydin, sillä muita tekijöitä on tavallisen kuluttajan hankala arvioida. Kuluttajien mielikuvia brändien ekologisuudesta me kuitenkin voimme tutkia ja mitata luotettavasti. Kysytään siis suomalaisilta, missä yrityksessä tehdään ne parhaat mahdolliset ratkaisut ympäristön kannalta juuri tällä hetkellä. 

Useat yritykset julistavat haluavansa olla edelläkävijöitä ympäristöasioissa – mitä veikkaat, mitkä brändit ovat sitä jo?

Petra Kantola
markkinatutkija

Petra Kantola on Taloustutkimuksen tutkija ja retkeilijä, jonka rinkasta löytyy aina Snickers. Petra työskentelee Yhteiskuntaymmärrys-yksikössä.

Yhteiskuntaymmärrys-yksikkö on erikoistunut etenkin laajoihin väestö- ja mielipidetutkimuksiin, mutta palvelee koko julkista sektoria aiheessa kuin aiheessa – yritystenkään tutkimustarpeita unohtamatta. Kansalais- ja kuntalaiskyselyt, sidosryhmätutkimukset, politiikka, julkiset palvelut ja vaikuttavuustutkimukset ovat leipälajimme. Datojen keräämisestä syväanalyyseihin ja kaikkea siltä väliltä.
 

Arkistoon