Blogi 27.12.2017
Jaa:

Rautalanka-ajatuksia kansalaisen tietosuojasta

Viime aikoina tietosuoja-asiat ovat olleet tapetilla. On vuodettu salaisia tiedusteluun liittyviä tietoja julkisuuteen, uusi tiedustelulaki on vireillä, ja EU:n uusi tietosuoja-asetus on tulossa ensi toukokuussa. Mitä tämä kaikki merkitsee kansalaisen näkökulmasta, onko syytä olla huolissaan?

Puhun nyt vain omasta puolestani, mutta minua saa tiedustella ja jopa vakoilla ihan niin paljon kuin sielu sietää. Minulla ei ole mitään salattavaa. Kuten ei ole suurimmalla osalla teistä muistakaan. Ainoastaan rikollisilla tai rikosta suunnittelevilla on oikeasti jotain sellaista salattavaa, joista viranomaiset olisivat kiinnostuneita. Ja heitä olisi mielestäni syytäkin tiedustella rikosten tai terrorismin ehkäisemiseksi. Olen aivan varma, että kenellekään viranomaisella ei ole yhtään ylimääräisiä resursseja tiedustella turhaan tavallisia kansalaisia. Annan siten oman ääneni poliisin ja muiden turvallisuuttamme valvovien viranomaisten toimintaedellytyksiä parantaville lakimuutoksille.

Entä EU:n uusi tietosuoja-asetus? Onko siitä syytä olla huolissaan? Olen tutustunut uuteen tietosuoja-asetukseen työni puolesta, ja mielestäni asetus on lähtökohtaisesti oikein hyvä. Sen henki on varjella tavallisen ihmisen tietosuojaa ja yksityisyyttä menemättä kuitenkaan älyttömyyksiin. Toki se aiheuttaa paljon työtä yrityksille mutta se on tärkeää työtä; mietitään ja kuvataan prosessit miten henkilötietoja kerätään, käytetään, luovutetaan ja hävitetään. Tällainen harkitseva toiminta ja kyseisen toiminnan kuvaaminen läpinäkyvästi ovat avaimia luotettavaan tiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen.

Jos ajatellaan asiaa kansalaisen, kuluttajan näkökulmasta, niin tässä pätee sama totuus kuin viranomaisten tiedustelunkin kanssa. Eivät yrityksetkään kerää huvikseen tietoja vaan parantaakseen toimintaansa. Parantaakseen tuotekehitystään, asiakaspalveluaan sekä markkinoinnin osuvuutta oikeaan kohderyhmäänsä. Kaikki asioita, jotka suoraan ja selvästi parantavat ja helpottavat kuluttajan itsensäkin elämää. Samalla kun ne parantavat yritysten liiketoimintaa ja siten mahdollisuuksia työllistää meitä kaikkia.

EU:n uudessa tietosuoja-asetuksessa on se loistava ominaisuus, että se oikeasti pakottaa yritykset ja muut organisaatiot toimimaan yhdenmukaisella ja hallitulla tavalla kansalaisten henkilötietojen käsittelyssä. Tavalla, joka minimoi riskit kansalaisen näkökulmasta, mutta mahdollistaa silti tietojen tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen liiketoiminnan jatkuvuuden ja kehittämisen näkökulmasta.

Jos siis yritykset ja tutkimusyritykset tutkivat, haastattelevat, profiloivat, segmentoivat tai mallintavat Sinua, niin ei tarvitse kavahtaa. Uusi tietosuoja-asetus antaa hyvät tietosuojaraamit yritysten toiminnalle. Kuluttajien käyttäytymiseen liittyvä tietojen kerääminen ja analysointi on loppukädessä kuluttajan itsensäkin hyväksi. Kuten jo aikaisemminkin mainitsin, se parantaa asiakaspalvelua, tuotteita ja muun muassa mainonnan osuvuutta – itse ainakin otan nuo parannukset mielelläni vastaan.

Kari Roose