Blogi 15.05.2023
Jaa:

Mitä tutkitulla tiedolla tekee?

Uskokaa tai älkää, Taloustutkimuksen polku suurimmaksi suomalaiseksi markkinatutkimustaloksi alkoi tupakka-askien tutkimisella 1970-luvun alussa.

Siitä on kuljettu pitkä matka ja monien vaiheiden jälkeen ymmärryksemme tutkitun tiedon merkityksestä kulminoituu kolmeen sanaan: ymmärrys – strategia – vaikuttaminen. Mutta otetaan ajatuksissa vielä hieman taaksepäin.

Roolimme 2020-luvun tutkimustalona on moniulotteinen. Toteutamme paljon erilaisia markkinatutkimuksia asiakkaidemme suoriin tarpeisiin; tutkimme yritys- ja tuotebrändejä, asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä, tuotetestausta, henkilöstön kokemuksia, työnantajamielikuvia, teemme sidosryhmätutkimuksia, mielipidemittauksia väestön keskuudessa, politiikan tutkimuksia jne. Kirjo on iso ja yhteinen nimittäjä on useimmiten se, että taustalla on aina ihmisten haastatteluja, mielipiteiden ja kokemusten kysymistä tietyltä kohderyhmältä tai väestöä edustavasti.

Toinen roolimme on olla tekninen kyselyjen toteuttaja. Meillä on asiakkaita ympäri maailman, jotka haluavat kerätä tietoa suomalaisten mielipiteistä tai kuluttamisesta. EU, isot kv. yritykset, ja toiset markkinatutkimusyritykset eri maista ovat tällöin asiakkaitamme. Suomessa puolestaan akateeminen maailma haluaa usein kerätä tietoa kyselytutkimuksen keinoin ja tiedonkeruupalvelumme helpottavat tällöin heidän urakkaansa ja tutkijat voivat keskittyä analyyseihin ja jättää tiedonhankinnan huoleksemme.

Ymmärrys, strategia ja vaikuttaminen

Mutta sitten takaisin omaan käsitykseemme tutkitun tiedon merkityksestä. Ymmärrys, strategia ja vaikuttaminen. Oli kyse yritystoiminnasta tai julkisen sektorin toiminnasta, nämä kolme sanaa ovat mielestämme avainasemassa, kun mietimme, mitä voimme tutkitulla tiedolla tarjota asiakkaillemme. Ja ne ovat samoin keskiössä, kun suunnittelemme uutta omaa tutkimustoimintaamme eli keräämme ns. valmista tietoa suomalaisista ja kuluttajista.

Ennen kuin organisaatiolla voi olla toimivaa strategiaa, on sillä oltava ymmärrystä asiakkaistaan ja markkinasta. Vasta silloin se voi onnistua luomaan strategian, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin alati muuttuvassa kilpailutilanteessa.

Meidän tehtävämme on tuottaa asiakkaillemme sellaista ymmärrystä, jolla on relevanttia käytännön merkitystä liiketoiminnan suunnittelussa, ohjaamisessa, kehittämisessä ja johtamisessa. Asiakkaan liiketoimintastrategian laatimisen ja muokkaamisen avuksi tuotamme ennustemalleja, kuluttajaymmärrystä, väestötietoa ja paikkatietoa. Ja yhdistämme nämä kaikki ideaalitilanteessa asiakkaan omaan dataan ymmärryksen täydentämiseksi.

Vaikuttaminen on puolestaan sitä, että strategiasta johdettu toiminta ohjataan tutkimusperusteisesti sinne, missä se vaikuttaa ja toimii parhaiten. Kohdennetaan myyntiponnisteluja ja markkinointia sekä sanoitetaan mainontaa tunnistettuja yleisöjä puhutellen. Tai kehitetään uusia palveluja, rekrytoidaan osaajia, ja tehdään oikeita investointipäätöksiä.

Kolmikanta ymmärrys, strategia ja vaikuttaminen voivat toimia yhdessä 1 + 1 + 1 = 5 kun ne nähdään yhtenä kokonaisuutena. Pienellä yrityksellä tai organisaatiolla se on pienempi kokonaisuus, isolla yrityksellä isompi kokonaisuus, mutta kaikille organisaatioille sama ajattelumalli tuottaa tulosta ja samalla mielenrauhaa siitä, että tehdään oikeita asioita. Se vastaa kysymykseen mitä tutkitulla tiedolla tekee.

OTA YHTEYTTÄ

Kirjoittaja:
Kari Roose, KTM
CMO, tutkimusjohtaja
Taloustutkimus Oy