Blogi 13.08.2018
Jaa:

Digipalvelujen ikihaaste

13.8. alkaa Nettiä ikä kaikki -kampanja, (linkki: https://yle.fi/aihe/nettia-ika-kaikki) jolla on arvovaltaisena suojelijana presidentti Sauli Niinistö. Kampanjan tarkoitus on saada kaikki suomalaiset auttamaan toisiaan digitaidoissa, ja etenkin niitä, joilla on vaara pudota kelkasta. Kollektiivinen läheistuki on tärkeä asia digipalvelujen käytön oppimisessa.

Asiaa voisi katsoa myös digitaalisten palvelujen suunnittelun näkökulmasta.

Digipalvelujen suunnittelun ikihaaste on tasapaino ominaisuuksien määrän ja käytettävyyden välillä. Mitä enemmän ominaisuuksia, sen helpommin ne hukkuvat valikoihin ja käytettävyys heikkenee. Toisaalta liian vähän ominaisuuksia ei välttämättä tuota riittävästi hyötyä palvelun käyttäjälle eikä digipalvelu nouse suosituksi. Kaikkein menestyneimmissä sovelluksissa nämä asiat ovat täydellisessä tasapainossa. Ei yhtään liikaa, mutta silti kaikki, mitä tarvitaan asian suorittamiseksi loogisessa järjestyksessä.

Mitä vanhemmasta palvelun käyttäjästä on kyse, sitä tärkeämpää on edellä mainittu tasapaino. Ei-diginatiivit eivät osaa navigoida eivätkä päätellen etsiä palvelusta asioita ja ominaisuuksia kuten heidän jälkeläisensä ehkä osaavat. Mutta eivät ne jälkeläisetkään niitä HALUA etsiä. Kaikki haluavat nauttia erinomaisesta käytettävyydestä.

Olen auttanut itse vanhempia ihmisiä lukuisia kertoja erilaisten digitaitojen kanssa. Avun tarve lähtee jo siitä, että ei aidosti ymmärretä mikä on internet, miten tieto liikkuu ja mihin sitä varastoidaan. Ikäihmiselle lause ”Kuvasi ovat nyt pilvipalvelussa, voit noutaa ne sieltä milloin haluat ja missä päin maailmaa tahansa.” on sama kuin sanoisin sinulle nyt, että ”Päivän lounaasi on nyt spiraalivortexissa, voit sulattaa sen milloin haluat tai jättää odottamaan huomista.”. Say what?

Eli kun mummo tulostaa sähköpostin liitteenä saamansa värivalokuvan lapsenlapsesta mustavalkoiselle paperille ja skannaa sen tämän jälkeen digitaaliseen muotoon liittääkseen sen sähköpostiin, jonka haluaa lähettää siskolleen, niin tiedämme, että perusymmärrys internetin ja palvelujen toiminnasta puuttuu. Esimerkki on tosielämästä.

Digitaitojen opettaminen kannattaisikin ehkä aloittaa ihan verkon perusteista, miten kaikki noin peruspiirteittäin toimii, mikä on mahdollista ja mikä ei. Se poistaisi myös paljon pelkoja, jotka myös omalta osaltaan estävät digipalvelujen käyttöä.

Ja sitten palvelujen yksinkertaisuus täytyisi ottaa suunnittelun kaikkein tärkeimmäksi arvoksi, ja palvelujen suunnittelijoiden palkitsemisen lähtökohdaksi. Näin koko kansa olisi helpompi saada digipalvelujen käyttäjiksi.