Muuttohalukkuus Suomessa -tutkimus

Suomalaisten muuttoon liittyvät näkemykset sekä paikkakuntien imago ja kiinnostavuus muuttokohteina. Tuoreimman tutkimuksen tiedonkeruu on tehty loka-marraskuussa 2025 ja tutkimusraportit ovat nyt tilattavissa.

Ota yhteyttä


Kattava tutkimus! Kaikki kunnat ja 3500 vastaajaa

Taloustutkimus Oy:n Muuttohalukkuus Suomessa 2025 -tutkimus tarjoaa kattavan ja ajantasaisen kokonaiskuvan suomalaisten muuttokäyttäytymisestä, asenteista ja toiveista. Tutkimus selvittää muun muassa muuttamisen motiiveja, esteitä, asuinpaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä monipaikkaisuuden ja etätyön roolia. Tarkastelut tehdään laajan vastaajajoukon antamien vastausten perusteella.

Tutkimus kertoo myös houkuttelevimmat kunnat ja maakunnat, mitä arvostetaan asuinpaikkoina ja mitkä ovat kuntien houkuttelevuustekijöitä. Analyysia voidaan tehdä myös seutukunnista, kaupunkimaisista kunnista, maaseutumaisista kunnista, hyvinvointialueiden kunnista ja monesta muusta näkökulmasta.

Tutkimuksesta on tilattavissa sekä yleisosa että kuntakohtaiset raportit, lisäksi voimme räätälöidä raportteja esimerkiksi maakunnittain tai seutukunnittain tai hyvinvointialueittain.

Tutkimuksen yleisosa pitää sisällään:

  • Suomalaisten muuttohistoria: Kuinka usein on muuttanut? 
  • Tyytyväisyys nykyiseen paikkakuntaan, asuinalueeseen ja asuntoon?
  • Asuuko suomalainen mieluimmin kaupungin ydinkeskustassa, muualla kaupungissa, lähellä suurta kaupunkia vai maaseudulla?
  • Pendelöinti toisella paikkakunnalla ja muuttotodennäköisyys työpaikkakunnalle?
  • Muuttoaikeet: Onko aikeissa muuttaa kunnan sisällä, toiseen kuntaan vai ulkomaille? Milloin muutto on ajankohtainen?
  • Motivaatiotekijät: Miksi on päädytty asumaan nykyiselle paikkakunnalle?
  • Jos pohtii muuttoa: Mitkä asiat vaikuttavat päätöksentekoon, kun muutetaan kunnasta toiseen?
  • Miksi muutto ei ole ajankohtainen?
  • Mitkä maakunnat houkuttelevat asuinpaikkoina?

Kuntakohtaisen raportin sisältö:

  • Houkuttelevuus muuttokohteena  
  • Yleisimago yleisarvosanalla 4–10
  • Vetovoiman tukipilarit eli mitkä asiat yhdistetään kuntaanne:
  • Hyvät opiskelumahdollisuudet
  • Hyvät palvelut
  • Hyvät harrastusmahdollisuudet
  • Turvallista asua ja elää
  • Myönteisesti kehittyvä talousalue
  • Hyvä työpaikkatarjonta
  • Monipuolinen kulttuuritarjonta
  • Asunnon arvo säilyy
  • Sopiva asuntotarjonta (hinta ja laatu)
  • Hyvät liikenneyhteydet
  • Julkinen liikenne toimii hyvin
  • Ilmapiiri on myönteinen
  • Kunnan oma viestintä ja markkinointi on näkyvää
  • Kunnasta puhutaan sosiaalisessa mediassa myönteiseen sävyyn
  • Kunta on kehittämishaluinen
  • Kunta huomioi toiminnassaan kestävän kehityksen näkökulmat
  • Luonto on ainutlaatuista
  • Hyvät mahdollisuudet etätyöskentelyyn
  • Keskusta-alue on viihtyisä
  • Kunnassa on yritysten hyvä toimia
Mitä hyötyä tutkimuksen tilaaja saa?
  1. Kohderyhmien ymmärrys: Saat syvällistä tietoa siitä, ketkä harkitsevat muuttoa, miksi ja millaisiin olosuhteisiin. Tämä auttaa kohdentamaan viestintää ja palveluita tehokkaammin.
  2. Palveluiden ja alueen kehittäminen: Tutkimuksen avulla tunnistat, mitkä tekijät lisäävät kunnan tai alueen houkuttelevuutta ja miten voit parantaa asukkaiden viihtyvyyttä sekä sitoutumista.
  3. Strateginen päätöksenteko: Raportti tarjoaa ymmärrystä aluekehitykseen, asuntopolitiikkaan ja markkinointiin – päätökset voidaan perustaa tutkittuun tietoon.
  4. Viestinnän ja markkinoinnin tuki: Ymmärrät, mikä auttaa rakentamaan positiivista kuvaa kunnasta tai yrityksestä.
  5. Kilpailuedun vahvistaminen: Ajantasainen tieto muuttoliikkeen trendeistä ja asenteista auttaa erottautumaan kilpailijoista ja vastaamaan suomalaisten muuttuviin tarpeisiin.

Tutkimusraportti on suunnattu kaikille, jotka haluavat ymmärtää muuttoliikkeen taustoja ja kehittää palveluitaan vastaamaan suomalaisten tarpeita.
 

Ota yhteyttä

 

Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!

Myllymäki Timo

Senior Insight Manager timo.myllymaki@taloustutkimus.fi 010 758 5441