Yle Areena jatkaa Suomen arvostetuimpana verkkobrändinä

Yle Areena jatkaa Suomen arvostetuimpana verkkobrändinä

21.09.2020

Verkkobrändien yleinen arvostus nousi tänäkin vuonna, mikä viestii edelleen kuluttajien verkkoon siirtymisen jatkumisesta.

Yle Areena jatkaa tänäkin vuonna Verkkobrändien arvostus Suomessa -tutkimuksen arvostetuimpana verkkobrändinä, mutta kakkossija vaihtui Kanta.fi -palvelun noustua toiseksi. Viime vuoden toiseksi arvostetuin verkkobrändi Ilmatieteen laitos laskeutui tänä vuonna neljännelle sijalle, kun myös WhatsApp ohitti sen nousten pronssisijalle. Kärkikymmenikköön nousivat myös Google ja Vero.fi.

Eniten arvostustaan verkkobrändien joukossa nosti emp.fi sekä Microsoft. Myös Yliopiston Apteekki sekä Iittala onnistuivat hyvin parantamaan arvostustaan suomalaisten netinkäyttäjien keskuudessa viime vuoteen verrattuna. Viime vuoden suuri tulosparantaja Nordnet oli tänä vuonna toiseksi suurimman arvostuslaskun uhri, vain DealExtremen arvostus laski enemmän. Myös Norwegian, Veikkaus ja Aliexpress -verkkobrändien arvostukset laskivat reippaasti viime vuodesta.

Verkkobrändien arvostus Suomessa 2020 -tutkimuksen mukaan TOP10 -arvostetuimmat verkkobrändit ovat:

  1. Yle Areena (2019: 1)
  2. Kanta.fi (2019: 3)
  3. WhatsApp (2019: 5)
  4. Ilmatieteen laitos (2019: 2)
  5. Google (2019: 4)
  6. Yle (2019: 6)
  7. Duodecim terveyskirjasto (2019: 9)
  8. HelMet (2019: 8)
  9. Gmail (2019: 12)
  10. Vero.fi (2019: 11)

Verkkobrändien arvostus Suomessa -tutkimukseen valitaan spontaanisti tunnetuimmat verkkobrändit esitutkimuksen avulla. Tänä vuonna mukaan otettiin 150 spontaanisti tunnetuinta suomalaista ja ulkomaista verkkobrändiä.

Tutkimus kertoo tutkimuksen tilaajalle mm. oman brändin tunnettuuden ja miten oman brändin arvostus sijoittuu suhteessa muihin sekä verkkobrändin tuntevien että sitä käyttävien keskuudessa. Se tarjoaa tietoa myös siitä, kuinka todennäköisesti omaa brändiä suositellaan muille ja miksi brändiä suositellaan tai ollaan suosittelematta.

Tutkimus kertoo myös millaiset kuluttajat käyttävät (tai eivät käytä) palvelua, ketkä arvostavat tai eivät arvosta, sekä miten tietyn brändin käyttäjät, arvostajat tai suosittelijat eroavat oman tuotekategorian muiden brändien vastaavista. Tutkimus vastaa myös kysymyksiin siitä, missä on potentiaalisia kuluttajia ja missä puolestaan vahvin käyttäjäkunta, tai miten oma brändisi suhtautuu muihin brändeihin ja mitä muita brändejä sinun brändisi arvostajat arvostavat.


Lisätietoja antaa:
Senior Insight Manager Miika Parpo
miika.parpo@taloustutkimus.fi, p. 010 758 5258
 

Arkistoon