Uutiset 06.11.2018
Jaa:

VISUAL EXPRESS -analyysiä testattu Chilessä

Keväällä 2018 Taloustutkimus Oy toi tarjoomaansa Visual Express -työkalun, jolla voidaan analysoida kuvallista viestintää ilman kyselytutkimusta. Visual Express herätti mielenkiintoa myös Taloustutkimus Oy:n kansainvälisessä yhteistyöverkostossa ja ensimmäistä ulkomaista projektia päästiin tekemään Chileen.

Kun puhutaan ominaisuuksien tai adjektiivien sopivuudesta, nousee esiin kysymys niiden kulttuurisidonnaisuudesta. Taloustutkimus Oy teki analyysin chileläiselle Activa Research -yritykselle Visual Express -työkalulla ja Activa Research teki tutkimuksen samoilla attribuuteilla perinteisin menetelmin. Kärkiattribuutit olivat molemmissa samat:

Visual ExpressTraditional MR
Youthful 52 % Youthful 71%
Feminine 31 %Feminine 66 %
Energetic 25 %Happiness 57 %
Rebellious 16 %Energetic 39 %
Happiness 12 %Urban 36 %


Kärkiominaisuudet ovat siis samat. Perinteinen tutkimus antaa korkeammat prosentit. Lisäksi perinteinen menetelmä tuo esiin enemmän attribuutteja. Sitä voidaan pitää syvällisempänä spontaanien assosiaatioiden ymmärryksenä. Lisää tietoa saadaan, kun vastaavat testi saadaan toteutettua Italiassa.

Kun otetaan huomioon aika – Visual Express (24 tuntia) vastaan perinteinen tutkimus (viisi päivää) – ja kustannukset, voidaan todeta, että Visual Express on erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto, kun tarvitaan nopeasti tieto siitä, ollaanko oikeassa suunnassa.

Lisätietoja Visual Expressistä antavat Outi Salonen, outi.salonen@taloustutkimus.fi ja Sari Roth, sari.roth@taloustutkimus.fi.

Jari Pajunen
toimitusjohtaja