Uutiset 29.04.2022
Jaa:

Vahvimmat korkeakoulubrändit 2022

Keskeisimpien tunnuslukujen perusteella vahvimmat korkeakoulubrändit ovat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, kertoo tuore tutkimus.

”Korkeakoulujen bränditutkimuksessamme selvitetään keskeisiä brändin vahvuuksia, tunnettuutta, yleisarviota ja houkuttelevuutta sekä yksityiskohtaisempia korkeakoulujen brändiin liittyviä asioita. Kun tarkastellaan korkeakoulujen sijoittumista näissä mittareissa, voidaan TOP 3 -sijoitusmäärien perusteella sanoa, että vahvimpia korkeakoulubrändejä ovat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, kaikissa tarkastelluissa ikäryhmissä”, sanoo Senior Insight Manager Timo Myllymäki Taloustutkimuksesta.

”Myös Tampereen yliopisto on vahva ja Helsingin haastajina voidaan pitää jossakin keskeisimmissä mittareissa (tunnettuus, yleisarvio ja houkuttelevuus) TOP 3:een yltäneitä LUT-yliopistoa, Turun yliopistoa ja Jyväskylän yliopistoa. Yksittäisten mittareiden kautta voidaan tarkastella tarkempia brändin erityisvahvuuksia ja kehittämiskohteita. Sieltä löytyy toki myös muita menestystarinoita”, Myllymäki jatkaa.


Korkeakoulujen bränditutkimus on Taloustutkimuksen tutkimus, jota on tehty vuodesta 2002 lähtien ja jonka tuloksia voi tilata oman organisaation käyttöön. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi noin 4300 15–64-vuotiasta suomalaista helmi-maaliskuussa 2022. 

Amk-kenttä monimuotoisempi

”Ammattikorkeakoulujen brändien kirjo on laajempi, mutta kolme ammattikorkeakoulua erottuu silti kaikissa tarkasteltavissa ikäryhmissä muista: Tampereen ammattikorkeakoulu, Poliisiammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Haastajaryhmän muodostavat puolestaan Diakonia-ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu sekä Turun ja Oulun ammattikorkeakoulut. Yksittäisissä tarkemmissa brändimittareissa on myös mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten esimerkiksi LAB-ammattikorkeakoulun somenäkyvyys tai näin etäopiskelun aikana Kajaanin ammattikorkeakoulun joustavat opiskelumahdollisuudet nuorimpien vastaajien arvioimana”, Myllymäki paljastaa.

TOP3 Arvostetuimmat korkeakoulut kohderyhmittäin:
  Alle 25-vuotiaat Alle 30-vuotiaat 25–64-vuotiaat

Yliopistot

Helsingin yliopisto 8,51

Helsingin yliopisto 8,44

Helsingin yliopisto 8,38

 

Turun yliopisto 8,49

Aalto-yliopisto 8,43

Aalto-yliopisto 8,37

 

Aalto-yliopisto 8,35

Turun yliopisto 8,37    

Turun yliopisto 8,27

Ammattikorkeakoulut

Tamk 8,02

Tamk 7,99

Polamk 8,01

 

Polamk 7,91

Polamk 7,83

Tamk 7,95

 

Oamk 7,83

Metropolia 7,66

Oamk 7,78

 

Korkeakoulun valintaperusteet ja tietolähteet

Tutkimuksessa on selvitetty myös erilaisia muita koulutukseen ja opiskeluun liittyviä asioita, joista voisi mainita mm. valintaperusteet ja tietolähteet. Aiempien vuosien tapaan keskeisin korkeakoulun valintaperuste on se, että korkeakoulussa on kiinnostava koulutusala ja toiseksi tärkein on opetuksen tasokkuus. Kolmanneksi tärkein valintaperuste on edelleen sijaintipaikkakunnan houkuttelevuus. Mielenkiintoisia tutkimustuloksia ovat myös miten Opintopolun, somen ja ylipäätään verkon merkitys asemoituu tietolähteenä suhteessa muihin tietolähteisiin kuten opinto-oppaisiin tai opinto-ohjaajiin.

Lue lisää Korkeakoulujen bränditutkimuksesta >>

Lisätietoja tutkimuksesta

Myllymäki Timo

Senior Insight Manager timo.myllymaki@taloustutkimus.fi 010 758 5441