Uusi menetelmä itselle sopivan (brändi)kumppanin löytämiseksi

Uusi menetelmä itselle sopivan (brändi)kumppanin löytämiseksi

10.11.2020

Sopivan yhteistyökumppanin valinta ei ole brändin omistajalle aina itsestään selvää ja riippuu myös yhteistyön tavoitteista. Brändiyhteistyöllä voidaan esimerkiksi vahvistaa olemassa olevia asiakassuhteita tai tavoittaa uusia kohderyhmiä. Olemme Taloustutkimuksessa kehittäneet brändikumppanin löytämiseen uuden analyysimenetelmän, jolla tunnistamme ne kumppanit, joiden käyttäjä- tai arvostajaprofiilit vastaavat parhaiten tarpeitanne.

Brändien arvostus -tutkimuksissamme on tutkittu tänä vuonna noin 500 brändin ja noin 150 verkkobrändin käyttöä ja arvostusta. Ja tämä on vain murto-osa Taloustutkimuksen kaikesta valmiista tutkimusdatasta, jota voidaan hyödyntää kumppanianalyysissä. Voimme hakea vastauksia muun muassa kysymyksiin ”Millä eri toimialojen brändeillä on samankaltaisia asiakkaita?” tai ”Millä medioilla on meidän brändiä vastaavin käyttäjäprofiili?” jne.

On oikeasti markkinointikampanjan tulosten kannalta eri asia mainostaa mediassa, jonka kuluttajien arvostusprofiili on samankaltainen kuin brändisi käyttäjillä, kuin toisessa mediassa, jonka kuluttajilla on aivan erilaiset käyttäjäprofiilit kuin omalla brändilläsi. Medioissa on isoja eroja, ja sama tilanne on kaikissa muissakin yhteistyökumppanin valintaan liittyvissä asioissa.


Esimerkkikuvasta nähdään, minkä brändien arvostajat ovat profiililtaan lähimpänä keskellä olevan brändi X:n käyttäjien kanssa. Lähimpänä ovat Gigantti ja Powerin kivijalka, joista arvostetumpi on Gigantti.  Keskellä oleva brändi X voisi olla esimerkiksi jokin laitebrändi, joka miettii omaa optimaalista jakelutietään. Kyseisessä kuvassa on tarkasteltu brändin arvostajien samankaltaisuutta jälleenmyyjäbrändeihin, mutta samankaltaista tarkastelua voidaan tehdä myös suhteessa esimerkiksi mediabrändeihin, kilpailijabrändeihin tai vaikkapa kokonaan toisen toimialan brändeihin.

Yllä oleva on vain yksi esimerkki analyysin soveltamisesta. Analyysiin voidaan myös yhdistää useita eri tutkimusaineistoja, valmiita tutkimuksiamme ja asiakkaillemme räätälöityjä tutkimuksia, mikä laajentaa menetelmän hyödyntämismahdollisuuksia merkittävästi. 

Kysy meiltä lisää!

Marko Perälahti
Senior Client Director
marko.peralahti@taloustutkimus.fi

Arkistoon