Uudistuvat ja innovatiiviset brändit kiinnostavat eniten

Uudistuvat ja innovatiiviset brändit kiinnostavat eniten

13.02.2018

Markkinoinnin asiantuntijat ja tavalliset kuluttajat ovat kiinnostuneita eri brändeistä – kuluttajien listalla Apple hädin tuskin on sadan kiinnostavimman joukossa

Suomen tämän hetken kiinnostavimmat brändit selvitettiin alkuvuodesta 2018. Vaikka kuluttajien ja asiantuntijoiden kiinnostavimpien brändien kärki eroaakin suuresti toisistaan, niin aivan terävintä kärkeä molemmilla listoilla voisi kuvata sanalla uudistuva. Kuluttajien mielestä kiinnostavin Fazer on perinteisyydestään ja pitkäikäisyydestään huolimatta kyennyt uudistumaan. Listan kakkosta Googlea pidetään innovatiivisena ja sen merkitystä palveluntarjoajana ylivertaisena. Listan kolmonen, asiallisesta ja laadukkaasta otteestaan tunnettu YLEkin on pystynyt kuluttajien mielestä uudistumaan etenkin tarjoamissaan palveluissa.

Asiantuntijoiden listan ykköseksi nousseen Teslan innovatiivisuutta ja autoalan mullistamista ei voi kyseenalaistaa. Apple säilytti asiantuntijoiden listalla asemansa, mutta epäilyksiä alkaa jo olla ilmassa tuotteita kohdanneiden ongelmien vuoksi. Kolmanneksi asiantuntijoiden listalla nousi Makia, joka on onnistunut asiantuntijoiden mielestä nousemaan näpertelystä seuraavalle tasolle, ja sen kehittymisen uskotaan jatkuvan edelleen.

On mielenkiintoista seurata, pystyykö Apple jatkossa säilyttämään asemansa asiantuntijoiden kiinnostavimpien brändien listalla. Kuluttajien listalla Apple mahtuu enää hädin tuskin 100 kiinnostavimman brändin joukkoon. Alle 30-vuotiaiden listalla Apple ei ole 100 kiinnostavimman joukossa.

Kiinnostavuutta lisääviä elementtejä ovat usein aitous, omaperäisyys, innovatiivisuus ja haluttavuus. Tämän tutkimuksen mukaan kuluttajien keskuudessa näistä eniten kiinnostavuuteen vaikuttaa aitous. Aitouden merkitys on kasvanut edellisvuodesta. Tutkimuksessa mukana olleista brändeistä aidoimpina pidettiin Elovenaa, Joulupukkia ja Legoa. Omaperäisimpien brändien kolmen kärki oli kotimainen, sillä sieltä löytyvät Minna Parikka, Varusteleka sekä Gold&Green. Kuluttajien mielestä Gold&Green on myös innovatiivisuudessa tutkimuksen kärkeä yhdessä Teslan ja tutkimuksessa ensimmäistä kertaa mukana olleen Luneten kanssa.

Suomen kiinnostavimmat brändit -tutkimus toteutettiin nyt toista kertaa. Tutkimukseen vastasi 2034 kuluttajaa ja 40 markkinoinnin asiantuntijaa. Tutkimuksessa mukana olleet 124 brändiä valittiin esitutkimuksessa, jossa selvitettiin spontaanisti kiinnostavimmat Suomessa markkinoitavat brändit. Voidaankin siis sanoa, että jo tutkimuksessa mukana oleminen kertoo brändin kiinnostavuudesta.

Tilaamalla räätälöidyn raportin saatte tietää, kuinka kiinnostavana suomalaiset kuluttajat ja markkinointialan ammattilaiset pitävät brändiänne, miten brändinne sijoittuu suhteessa kaikkiin muihin tutkittuihin brändeihin ja mikä tekee brändistänne kiinnostavan. 

Lisätietoja tutkimuksesta: 
tutkimuspäällikkö Sirpa Vinni
sirpa.vinni@taloustutkimus.fi
p. 010 758 5246

Ota yhteyttä!
Katso tutkitut brändit tästä!

Arkistoon