Uutiset 12.03.2018
Jaa:

Tunnetko villasukkasi?

Markkinoinnissa ehkä se ensimmäinen ja tärkein tunnusluku on yrityksen tai tuotteen tunnettuus, riippuen siitä kummasta puhutaan. Tunnettuudesta se kaikki lähtee. Jos ei ole tunnettuutta, on hyvin vaikea ajatella merkittävää brändiin perustuvaa liiketoimintaakaan. Jokainen ostos on ns. ensimmäinen kokeilu eikä kukaan osaa etsiä tai haluta tuotettasi. On toki olemassa ns. brändittömiä tuotteita, mutta ne ovat usein halpahallien laarituotteita, joita ostetaan ehkä kertaluonteisesti ja ilman brändipreemiota.

Moni hyväkin uusi tuote ja palvelu on kaatunut tunnettuuden puuttumiseen. Markkinointiin ei ole budjetoitu riittävästi tai sitä ei ole osattu tehdä optimaalisella tavalla, ei ole tavoitettu potentiaalisimpia ostajakohderyhmiä tai kommunikoitu tuotteen/palvelun hyötyjä riittävällä tasolla oston syntymiseksi.

Siksi olimmekin erityisen iloisia siitä, että Helsingin Villasukkatehdas halusi selvittää oman tunnettuutensa tutkimuksella. Vilpitön näkemyksemme nimittäin on – eikä se edes ole kaupallinen myyntipuhe vaan ennemminkin kauppatieteen oppikirjoistakin esiin nostettu fakta, että jokaisen yrityksen pitäisi selvittää oma ja kilpailijoiden tunnettuus markkinoilla, ja suunnitella kaikki markkinoinnin ja myynnin tekeminen siitä peruslähtökohdasta. Tunnettuuden selvittäminen tai sen seuraaminen ei ole edes kovin kallista, kustannuksilla ei voi yksikään yritys perustella tunnettuuden selvittämättä jättämistä.

Sen lisäksi, että saatoimme tuottaa tunnettuustiedon Helsingin Villasukkatehtaan mukaville ihmisille, saimme myös lämpimät villasukat koko henkilöstöllemme sivutuotteena. Oiva apu talven pakkasilla, joista olemmekin saaneet tässä menneinä viikkoina nauttia. Kiitos vielä villasukista!

Haluatko Sinä tietää yrityksesi tai tuotteesi tunnettuuden? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää: kari.roose@taloustutkimus.fi