Uutiset 14.08.2018
Jaa:

Toimittajat ovat jälleen arvioineet eri yritysten ja organisaatioiden ulkoista viestintää

Toimittajat käyttävät useimmiten tietolähteenään yritysten ja organisaatioiden kotisivuja sekä internetiä ylipäätään. Sosiaalisen median osuus tietolähteenä on lisääntynyt, tärkeimpinä kanavina toimittajat pitävät Facebookia ja Twitteriä. Runsas kolmasosa toimittajista uskoo Live Streamingin tärkeyden viestinnän työkaluna nousevan seuraavien kahden vuoden aikana.

Yritysviestintä-tutkimus kertoo myös, miten tutkimuksessa mukana olleet yritykset ja organisaatiot ovat pärjänneet ulkoisessa viestinnässään toimittajien mielestä.

Ilmatieteen laitos sai myös tänä vuonna yleisarvosanalla mitattuna parhaan arvion ulkoisesta viestinnästä, kun huomioidaan kaikki tutkitut yritykset ja organisaatiot.

Parhaat yleisarvosanat (asteikolla 4–10):

Yritykset:

  1. Veho
  2. Fazer-konserni (Fazer Food Services, Fazer Leipomot & Makeiset, Oy Karl Fazer Ab)
  3. Paulig

Etujärjestöt/järjestöt/julkiset palvelut:

  1. Ilmatieteen laitos
  2. Mannerheimin Lastensuojeluliitto
  3. Syöpäjärjestöt / Suomen Syöpäyhdistys

Tutkimuksessa yrityksiä/organisaatioita arvioidaan yhdentoista eri imagotekijän perusteella. Vastaajat kertovat myös, kuinka usein seuraavat yritysten/organisaatioiden viestintää ja mitä imagotekijöitä pitävät tärkeimpinä oman työnsä kannalta.

  • Yritysviestintä 2018 -tutkimus toteutettiin helmi–huhtikuussa 2018. Tutkimuksessa oli mukana 120 sellaista yritystä/organisaatiota, joita arvioi vähintään 10 toimittajaa.
  • Tutkimuksen kohderyhmänä ovat painetuissa tai sähköisissä joukkoviestimissä työskentelevät toimittajat, päätoimittajat, toimitus-, uutis- ym. päälliköt sekä toimitussihteerit valtakunnallisesti. Tutkimuksessa on yhteensä 203 vastaajaa, vastaajamäärät vaihtelevat toimialoittain ja yrityksittäin/organisaatioittain.
  • Ostamalla käyttöönne tutkimuksen tulokset saatte tietää tarkemmin, millaisen yleisarvosanan olette saaneet, kuinka tuloksenne ovat muuttuneet sekä mitkä ovat yrityksenne/organisaationne vahvuuksia ja heikkouksia muihin toimialalla tutkittuihin verrattuna.

 

Lisätietoja tutkimuksesta:
Paula Lehto
tutkimuspäällikkö
paula.lehto@taloustutkimus.fi
puh. 010 758 5275