Timantteja takapihalla – pk-yritykset mahdollistavat suurille menestyksen

Timantteja takapihalla – pk-yritykset mahdollistavat suurille menestyksen

12.03.2019

Liiketoiminnan laajentamisessa pienet ja keskisuuret yritykset ovat nousseet avainasemaan. Pk-yritykset ovat kansantaloudellemme hyvin tärkeitä. Vuonna 2017 Suomessa toimivien yritysten 412 miljardin euron liikevaihdosta pk-sektorin osuus oli yli puolet (59 %).

Pk-yritykset ovat myös tärkeitä työllistäjiä. Koko 2000-luvulla uudet työpaikat Suomessa ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

Kun ajattelet yrityksesi kasvutavoitteita, sopiiko yrityksesi tuote- ja palveluvalikoimatarjonta pk-sektorille?

Jos vastasit kyllä, ota yhteyttä niin kerromme, miten tavoitat kustannustehokkaasti 5–249 henkilöä työllistävien yritysten päättäjät kaikilta toimialoilta nopeasti vaikka joka viikko ja voit kartoittaa tuotteiden tai palveluiden käyttöä ja ostokiinnostusta, mainonnan huomioarvoa tai selvittää yrityksesi tunnettuutta ja imagoa tässä kohderyhmässä. Kohderyhmää voidaan tarvittaessa rajata esimerkiksi kokoluokan, sijainnin tai toimialan mukaisesti.


 
Pk-yritykset tarvitsevat ihan samalla tavalla tietokoneita, toimitiloja, toimistokalusteita, matkapuhelimia ja -liittymiä, tilitoimistopalveluja, majoitus- ja matkailupalveluja, leasing-autoja sekä työterveyspalveluja kuin suuryritykset.

Päätöksentekorakenne on pk-yrityksissä erilainen kuin isoissa yrityksissä. Päätökset syntyvät nopeasti, sillä yrittäjä on hankintoja tehdessään yleensä yksin. Hän ei kerää argumentteja paketiksi esitelläkseen niitä esimiehelleen tai johtoryhmälle – hän on itse esimies ja johtoryhmä. Tosin yrittäjätkin kysyvät neuvoja asiantuntijoiksi katsomiltaan, mutta kun hän on itse vakuuttunut, päätökset syntyvät nopeasti.

Yrittäjät ovat myös muutoinkin melkoisia ostovoimakeskittymiä. He eivät useinkaan tee selvää eroa yrityksensä ja omien hankintojensa välillä. Yrittäjä ostaa yksityistaloutensa tarvitsemat tavarat ja palvelut samasta paikasta kuin yrityksenkin, silloin kun se on mahdollista. Tässä kohderyhmässä tarjolla on siis kahdet markkinat – b-to-b ja kuluttajat.

Hinnoitteluun vaikuttaa tutkimuskierrosten ja kysymysten määrä sekä raportoinnin laajuus.
Esimerkiksi hinta neljälle strukturoidulle kysymykselle 300 pk-yrityksen päättäjälle on 3 424 euroa + alv.
Tulosten toimitus Excel-taulukkona.

Tartu tarjoukseen ja ota yhteyttä:

Katja Mikkonen
tutkimusjohtaja
katja.mikkonen@taloustutkimus.fi
010 758 5257

Miika Parpo
markkinatutkija
miika.parpo@taloustutkimus.fi
010 758 5258

Taloustutkimuksen Business Telebus -tutkimuspalvelu tarjoaa jatkuvan, viikoittaisen tutkimuskanavan noin 40 000 pk-yrityksen kohderyhmään (kokoluokka 5–249 henkilöä työllistävät – valtakunnallisesti). Mukaan pääset omilla kysymyksilläsi (autamme suunnittelussa) helposti ja nopeasti. Tarvittaessa kohderyhmää voidaan laajentaa erillistutkimuksena myös mikroyrityksiin ja suuryrityksiin.

Arkistoon