Tietoa tarjolla brändien keskinäisistä suhteista

Tietoa tarjolla brändien keskinäisistä suhteista

06.11.2019

Suomessa toimivat brändit on laitettu järjestykseen Taloustutkimuksen ja Alma Median yhteistyönä toteuttamassa Brändien arvostus -tutkimuksessa. Tulokset itsessään ovat toki mielenkiintoiset ja ne herättävät paljon keskustelua.

Samasta aineistosta voi löytää paljon muutakin. Esimerkiksi verkkoanalyysin avulla voidaan tarkastella brändien keskinäisiä suhteita; tuoteryhmän sisältä paljastuu brändien kesken selvää hylkimistä ja toisaalta suosimista. Samalla logiikalla voidaan tarkastella brändien arvostusta ja erityisesti arvostusprofiilia tietyssä kohderyhmässä. Arvostavatko tai käyttävätkö kuluttajat tuoteryhmän sisällä samoja vai eri brändejä? Toisin sanoen: kenen kanssa brändit oikeasti kilpailevat?

Esimerkki vedonlyöntipeleistä: Verkkoanalyysi kertoo, että ylikansallisten (Viking Lotto, Eurojackpot) pelien pelaajat pelaavat ns. omaa peliä. Myös onnenpelien pelaajat ovat oma heimonsa. Ja kolmas heimo on niin sanotut taitopelien pelaajat, jotka veikkaavat ja lyövät pitkävetoa. He eivät onnesta perusta, vaan taito ja tieto ratkaisee.

Samalla tavalla voidaan verrata vaikka pikaruokaravintoloita: Käyvätkö Hesen asiakkaat Mäkkärissä ja päinvastoin. Tarkastella voidaan oikeastaan mitä vaan toimialoja: kodinelektroniikkaa, elintarvikebrändejä, kiinteistönvälittäjiä ym.


Otetaan vielä yksi esimerkki kuvan avulla: Oheisesta kuvasta havainnollistuu, että ”ikealaiset” ovat oma heimo. Paljon asiakkaita (pallon koko), mutta riippuvuus muihin (=ohuet viivat) on vähäistä. Sen sijaan Iskun ja Askon asiakkaat asioivat ristiin.

Brändimaailma on mielenkiintoinen. Kysy lisää Brändien arvostustutkimuksen verkkoanalyysistä omalta yhteyshenkilöltäsi tai Miika Parpolta (miika.parpo@taloustutkimus.fi).

Arkistoon