Uutiset 13.10.2020
Jaa:

"Tallennamme kaikki puhelut laadun parantamiseksi" – entä sitten?

Varoitus! Tämä teksti saattaa herättää ahdistusta hyödyntämättömästä asiakasdatasta.

Rasti ruutuun, miten hyvin teillä hyödynnetään seuraavia tärkeitä asiakasymmärryksen lähteitä:

  • Suora asiakaspalaute
  • NPS-mittausten avoimet kentät: miksi suosittelee tai jättää suosittelematta?
  • Asiakaskontakteista kertyvä data, kuten puheluiden nauhoitteet ja chattien viestit

Otsikon mukaan viimeinen kohta on hyvin hallussa, sillä kuulemmehan kaikki tuon tapaisia viestejä hoitaessamme päivittäisiä asioitamme. Toivottavasti näin. Kokemus kuitenkin osoittaa, että suuri osa ääni- ja tekstimuotoisesta datasta jää todellisuudessa käyttämättä.

Vielä muutamia vuosia sitten tähän oli hyvä syy: kielen käsittely oli aikaa vievää käsityötä. Nyt harppaukset tekoälyssä ja tekstianalytiikassa mahdollistavat suurtenkin ääni- ja tekstimassojen käsittelyn asiakasymmärrystä tuottavaan muotoon kohtuullisella vaivalla. Uutta arvoa tuottava kulma voi olla vaikkapa esiin nousevien aiheiden tunnistus, viestien sävy, viestien luokittelu ja seuranta tai kriittisten asiasanojen tunnistaminen.

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää siitä, mitä tekstianalytiikalla voisi tehdä oman yrityksesi datan hyödyntämiseksi?

Voit myös tutustua aiheeseen lisää katsomalla politiikan case-esimerkkimme täältä: https://www.taloustutkimus.fi/tekstianalytiikka

Lisätietoja:

Joel Piekkola
Lead Data Scientist
p. 010 758 5260
joel.piekkola@taloustutkimus.fi