Suosituimmat pikaruoka- ja kahvilaketjut
Juuri valmistuneen Pikaruoka- ja kahvilaketjut -tutkimuksemme mukaan yli 40 % suomalaisista asioi hampurilaisravintoloissa vähintään kerran kuukaudessa, vastaavasti yli kolmannes väestöstä käy kuukausittain pizzaravintoloissa. Suurin nousija pidemmällä aikavälillä on sushiravintolat, joissa asioi jo yli puolet suomalaisista ainakin joskus – vielä kymmenen vuotta sitten vain joka neljäs suuntasi sushiravintolaan.
Suosituimmat pikaruokaketjut ovat Hesburger, ABC-ravintolat ja McDonald’s. Nämä ovat ravintoloita, joissa enemmistö suomalaisista asioi ainakin joskus. Parhaan arvosanan saa viime vuoden tapaan Friends & Brgrs, joka saa myönteistä palautetta muun muassa tuotteiden mausta ja tuoreudesta. Juuri nämä seikat, hinnan ohella, ovat ratkaisevassa roolissa ravintolan valinnassa.
ABC-ravintolat saa kaikkein eniten ykkössijoja eri mielikuvatekijöistä, se saa erinomaista palautetta tuotteiden tuoreudesta, valikoiman monipuolisuudesta, tilojen siisteydestä, palvelun nopeudesta ja henkilökunnan palveluhalukkuudesta.
Tänä vuonna tutkimme ensimmäistä kertaa tilaamisen helppoutta sovellusten tai itsepalvelun kautta. Tässä tekijässä parhaaksi arvioidaan Hesburger. Etenkin nuoremmat suomalaiset ovat innokkaita käyttämään pikaruokaravintoloissa itsepalvelukassoja tai sovelluksia, ja näiden palvelujen saatavuus saattaakin olla tulevaisuudessa tärkeä kilpailuvaltti alan toimijoille.
Suosituimmat kahvilaketjut ovat Arnolds, Espresso house ja Fazer Café. Tänä vuonna parhaan arvosanan saa kuitenkin Ramin Konditoria, joka tunnetaan erityisesti Mikkelin seudulla. Ramin Konditoria saa myönteistä palautetta useimmista mielikuvatekijöistä. Arnolds puolestaan saa parhaat arviot tuotteidensa mausta ja tuoreudesta, jotka ovat myös tärkeitä kahvilan valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kahvilan valintaan vaikuttaa tietenkin myös kahvin laatu, ja siitä eniten kiitosta saa Fazer Café.
Pikaruoka- ja kahvilaketjututkimus toteutettiin Internet-paneelissa syyskuussa 2025. Tutkimukseen vastasi yhteensä yli 2500 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksessa selvitettiin pikaruokapaikoissa ja kahviloissa asioimista ja arvioitiin niitä 16 eri mielikuvatekijässä. Arvioitavina oli 29 pikaruokaketjua ja 11 kahvila-/kioskiketjua. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa ketjujen vahvuuksista, asiakkaiden tottumuksista sekä alan trendeistä.
Kysy meiltä lisää!