Suomi Syö -tutkimus aikaistuu jo kesälle
Suomi Syö -tutkimus on Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tietopaketti suomalaisten suhtautumisesta ruokaan. Se sisältää sekä trenditietoa että uusia, ajankohtaisia teemoja. Tänä vuonna tutkimus uudistuu jälleen ja nyt myös aikataulu muuttuu; tutkimus on perinteisesti valmistunut syksyllä, mutta nyt tulokset valmistuvat jo kesän aikana.
Tutkimustulokset antavat kattavaa tietoa esimerkiksi strategisen suunnittelun ja tuotekehityksen tueksi elintarviketeollisuudelle, vähittäiskaupalle ja ravintoloille. Tutkimus koostuu useista kyselyistä ja vastaajamäärä on yhteensä yli 5000. Vastaajina ovat 15–79-vuotiaat suomalaiset.
Suomi Syö 2022 koostuu neljästä osasta
- Trendit ja vastuullisuus -raportissa seuraamme ruokailuun ja
ruoanlaittoon liittyviä trendejä sekä suhtautumista ympäristöasioihin,
kotimaisuuteen, lähiruokaan ja luomuruokaan. - Ruokaostokset-raportissa tutkitaan muun muassa
ostotottumuksia, ostamisen kriteereitä, eri kauppaketjujen eroja
ja niissä asioimista sekä elintarvikkeiden verkkokauppaa. - Tuoteryhmät-raporteissa selvitetään puolestaan
eri tuoteryhmien käyttöä, käytön perusteita
ja tulevaisuuden näkymiä. - Ravintolat-raportissa selvitämme muun muassa,
minkälaisissa ravintoloissa kuluttajat asioivat ja miksi,
mitä ruokia valitaan ja kuinka ravintolaruoan
kotiinkuljetuspalveluita hyödynnetään.
Suomi Syö -tutkimus pitää selvillä trendeistä
Kaiken kaikkiaan tutkimus antaa kattavaa tietoa siitä, mitkä trendit ovat nousussa, mitkä tuotteet ja tuoteryhmät kiinnostavat ja minkä takia, sekä kuinka kuluttajien asenteet ja tottumukset muuttuvat. Suomi Syö -tutkimus on myös erinomainen keino alan toimijoille pitää omat tiedot ajan tasalla; tänä vuonna selvitämme ajankohtaisena ja kaikkia varmasti kiinnostavana asiana esimerkiksi ruoan hinnan nousun vaikutuksia ostotottumuksiin.