Uutiset 16.09.2025
Jaa:

Suomi Syö -tutkimus 40 vuotta!

Taloustutkimuksen laaja ruokatutkimus Suomi Syö on saavuttanut kunnioitettavan keski-iän: 40 vuotta. Paljon on ehtinyt tapahtua tänä aikana; sekä tutkimuksen sisältö, analyysit että tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet vuosikymmenten saatossa.

Suhtautuminen kotimaiseen ruokaan on pysynyt hyvin vahvana läpi vuosien: vuonna 1993 lähes 70 % suomalaisista piti tärkeänä syödä kotimaista ruokaa, kun nyt yli 30 vuotta myöhemmin, osuus oli 74 %. Toki muutoksia on ollut, esimerkiksi vuoden 2008 jälkeen kotimaisen ruoan merkitys laski jonkin verran, mahdollisesti finanssikriisin seurauksena, mutta lähti sitten uudestaan nousuun taloustilanteen parannuttua. Kotimaisen ruoan arvostus oli korkeimmillaan vuonna 2020, mutta ruoan ja elinkustannusten nousu viime vuosina on hieman laskenut arvostusta. Toisaalta luottamus yleensäkin EU-maista saatavien elintarvikkeiden laatuun on vahvistumassa Suomessa.

Juhlavuoden kunniaksi tänä vuonna on saatavilla myös erittäin ajankohtainen ja kiinnostava raportti ”Monikulttuurinen Suomi Syö”, jossa vastaajina olivat eri kulttuuritaustoja edustavat kuluttajat. Ruoan alkuperä merkitsee paljon myös monikulttuurisessa Suomessa: elintarvikkeiden raaka-aineiden alkuperä halutaan tietää, ja puolet vastaajista pitää tärkeänä syödä suomalaista ruokaa. Lisäksi joka toiselle on tärkeää syödä omalle kulttuuritaustalle ominaista ruokaa.

Kiinnostavaa on myös tarkastella, mistä ruoka ostetaan: yleisesti ottaen ruokaostoksilla käydään eniten Prismassa ja S-marketissa. Myös monikulttuurinen väestö suosii Prismaa, mutta Lidl on lähes yhtä suosittu. Suomalaiset ovat löytäneet myös etniset ruokakaupat: monikulttuurisesta väestöstä selvä enemmistö ja kantaväestöstäkin jo runsas kolmannes asioi etnisen ruoan myymälöissä ainakin joskus.

Suomi Syö 2025 sisältää tänä vuonna peräti viisi tutkimusta
  1. Trendit ja vastuullisuus -raportissa seuraamme ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyviä trendejä sekä suhtautumista ympäristöasioihin, kotimaisuuteen, lähiruokaan ja luomuruokaan.
  2. Ruokaostokset-raportissa tutkimme muun muassa ostotottumuksia, eri kauppaketjujen eroja ja niissä asioimista sekä elintarvikkeiden verkkokauppaa.
  3. Tuoteryhmäraportissa selvitämme yli 50 tuoteryhmän käyttöä, käytön perusteita ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimme laajasti muun muassa valmisruokien käyttöä.  
  4. Kotitaloudet-raportissa tarkastelemme kotitalouksien ruokailutottumuksia ja ruoanlaittotapoja sekä elintarvikkeiden ostokriteerejä. Tänä vuonna tutkimme tarkemmin myös kaupan omien merkkien ostamista.
  5. Monikulttuurinen Suomi Syö -raportissa selvitämme eri kulttuuritaustoista tulevien henkilöiden ruokailutottumuksia.

Tutkimustulokset antavat kattavaa tietoa esimerkiksi strategisen suunnittelun ja tuotekehityksen tueksi elintarviketeollisuudelle, vähittäiskaupalle ja ravintoloille. Suomi Syö -tutkimus on myös erinomainen keino alan toimijoille pitää omat tiedot ajan tasalla. Tutkimuksen vastaajamäärä on yhteensä yli 7000 valtakunnallisesti.

OTA YHTEYTTÄ


Kerromme mielellämme lisää!

Lintunen Merja

Senior Insight Manager merja.lintunen@taloustutkimus.fi 010 758 5310

Ristiluoma Riitta

Senior Insight Manager riitta.ristiluoma@taloustutkimus.fi 010 758 5332