Uutiset 06.11.2018
Jaa:

Suomen arvostetuimmat brändit & data science

Uudistimme Brändien arvostus -tutkimustamme data science -menetelmillä. Data sciencen voimin osa tutkimustuloksista on visualisoitu ja lisäksi on tehty mahdolliseksi tavoittaa brändien arvostajat, käyttäjät tai näiden vastakohdat.

Matkapuhelinmarkkinat arvostajien silmin

Alla on havainnollistava visualisointi matkapuhelinbrändien yhteisistä arvostajista. Mitä suurempi pallo, sitä suurempi osa väestöstä arvostaa kyseistä brändiä. Mikäli brändistä ei lähde yhtään paksua viivaa, niin sillä on muita enemmän uniikkeja ja merkkiuskollisia arvostajia. Paksumpi viiva kertoo keskimääräistä suuremmasta arvostuksesta kahden brändin välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että Huaweita arvostavissa on keskimääräistä enemmän Honoria arvostavia ja korostuma näiden brändien välillä on vahvempi kuin korostumat muiden brändien välillä. Samoin Motorolan arvostajat arvostavat keskimääräistä enemmän Honoria, Huaweitä, OnePlussaa ja iPhonea. Kuvasta näkyy lisäksi Nokian historian suuri vaikutus Suomessa – brändillä on arvostajia yhtä paljon kuin Samsungilla, jonka arvostajat taas ovat merkkiuskollisimpia.

Vastaavanlainen visualisointi voidaan toteuttaa mihin tahansa tutkimukseen, missä kysytään käyttöä, arvostusta tai ostokiinnostusta useammasta eri brändistä/tuotteesta.

Arvostuskorostumat matkapuhelinbrändien arvostajien keskuudessa

Arvostuksesta kohderyhmäksi

Lähes minkä tahansa tutkimuksessa mukana olleen brändin arvostus tai käyttö voidaan ennustaa alueittain. Tämä mahdollistaa perinteistä selaushistoriaan perustuvaa verkkomarkkinointia kustannustehokkaampaa ja kohdennetumpaa mainontaa. Mainoksia voidaan esimerkiksi näyttää vain niille, jotka todennäköisesti arvostavat omaa tai kilpailijoiden brändejä. Samoin voidaan toimia käytön kohdalla tai yhdistää molemmat ja kohdentaa mainontaa niille, jotka arvostavat omaa brändiä, mutta käyttävätkin kilpailijoiden brändejä. Erilaisia kohdennuksia voidaan testata ja valita lopulta parhaimmat. Alla oleva kartta havainnollistaa tätä kertomalla erään esimerkkibrändin arvostajien sijainnin. Mitä tummempi alue sitä enemmän arvostajia ja päinvastoin. Kampanjan tavoitteen perusteella voidaan lopullinen kohderyhmä muodostaa yhdistämällä siihen muitakin tietoja ja sitä kautta kohdentaa vieläkin tarkemmin.

 

Ota yhteyttä