Uutiset 10.06.2024
Jaa:

Ruokaa laitetaan nyt enemmän itse säästösyistä

Elinkustannusten ja ruoan hinnan nousu viime vuosina on vaikuttanut monien suomalaisten osto- ja ruokailutottumuksiin. Suomi Syö 2024 -tutkimuksen ennakkotietojen mukaan 15 % suomalaisista joutuu tinkimään ruokaostoksista ainakin ajoittain. Lisäksi joka kolmas kertoo pärjäävänsä vain, jos ruokaostoksia tehdään harkiten.

Aiempaa useampi aikoo jatkossa tehdä ruokaa enemmän itse säästösyistä. Näin arvelevat etenkin alle 35-vuotiaat, lapsiperheet sekä ne, jotka joutuvat ruokaostoksilla harkitsemaan tarkoin, mitä ostavat. Samaan aikaan, kun ruoan valmistaminen kotona houkuttaa, kaikilla ei ole varaa syödä terveellisesti. Ruokaostoksilla tinkimään joutuvat kuluttajat tarkistavat selvästi muita harvemmin, minkä verran ostoskoriin valitut elintarvikkeet sisältävät sokeria, rasvaa tai suolaa.

Huolestuttavaa on myös se, että peräti joka neljäs suomalainen arvioi oman taloutensa taloudellisen tilanteen heikkenevän tulevan vuoden aikana. Sillä tulee olemaan vaikutusta siihen, kuinka paljon kiinnitetään huomiota ruoan terveellisyyteen, kotimaisuuteen tai vastuullisuuteen. Suomi Syö -tutkimuksessamme näkyy myös selvästi tarjoustuotteiden suosion nousu.

Suomi Syö 2024 -tutkimus valmistuu kesän aikana. Tämä Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tietopaketti kertoo, mitkä trendit ovat nousussa, mitkä tuotteet ja tuoteryhmät kiinnostavat ja minkä takia, sekä kuinka kuluttajien asenteet ja tottumukset muuttuvat. Suomi Syö -tutkimus on myös erinomainen keino alan toimijoille pitää omat tiedot ajan tasalla.

Tutkimustulokset antavat kattavaa tietoa esimerkiksi strategisen suunnittelun ja tuotekehityksen tueksi elintarviketeollisuudelle, vähittäiskaupalle ja ravintoloille. Tutkimus koostuu useista kyselyistä ja vastaajamäärä on yhteensä yli 6000. Vastaajina ovat 16–79-vuotiaat suomalaiset.

Neljä tutkimusta yhdessä paketissa

Suomi Syö sisältää neljä tutkimusta: Trendit ja vastuullisuus -raportissa seuraamme ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyviä trendejä sekä suhtautumista ympäristöasioihin, kotimaisuuteen, lähiruokaan ja luomuruokaan. Ruokaostokset -raportissa tutkimme muun muassa ostotottumuksia, eri kauppaketjujen eroja ja niissä asioimista sekä elintarvikkeiden verkkokauppaa.

Tuoteryhmäraportissa selvitämme yli 50 tuoteryhmän käyttöä, käytön perusteita ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimme laajasti muun muassa valmisruokien, leivänpäällisten, kasvisruoan ja kasviproteiinituotteiden käyttöä. Tänä vuonna tarkastelemme myös ravintoloissa asioimista.

Kysy lisätietoa tutkimuksesta asiantuntijoiltamme:

merja.lintunen@taloustutkimus.fi
riitta.ristiluoma@taloustutkimus.fi

OTA YHTEYTTÄ