Uutiset 16.11.2021
Jaa:

Ruoan verkkokaupasta on hyviä kokemuksia, mutta parannettavaakin on

Vuoden 2019 lopulla kirjoitin, kuinka elintarvikkeiden tilaaminen nettikaupan kautta oli edelleen melko vähäistä: säännöllisiä ostajia oli vaatimattomat 1 % kotitalouksista ja satunnaisia ostajiakin vain 11 %. Satunnaisten ostajien osuus kasvoi ennen korona-aikaa hitaasti, noin 1 prosenttiyksikön vuosivauhtia. Korona-aika muutti tilannetta dramaattisesti: yhtäkkiä elintarvikkeita tilattiin netin kautta lähes joka kolmanteen kotitalouteen.

Käytetyimpiä ruoan verkkokauppapalveluja ovat ruoan tilaaminen ruokakaupasta kotiinkuljetuksella sekä hävikkiruoan nettikauppa. Korona-aikana eniten kasvanut palvelu on ruoan tilaaminen keräyspalvelulla eli valmiiksi pakatun kauppakassin noutaminen ruokakaupasta.

Kaikkein kiinnostavin tulevaisuuden palvelu on hävikkiruoan nettikauppa, jota lähes puolet vastaajista olisi kiinnostunut käyttämään jatkossa. Hävikkiruoan nettikauppa kiinnostaa etenkin nuoria naisia ja lapsiperheitä. Joka kolmannessa kotitaloudessa ollaan kiinnostuneita tilaamaan jatkossa ruokaa kotiin kuljetettuna ja lähes yhtä moni on kiinnostunut ruokapiiritoiminnasta.

Kuluttajilla on ruoan verkkokaupasta enimmäkseen myönteisiä kokemuksia. Tilaamisen koetaan olevan nopeaa ja arkea helpottavaa. Parannettavaakin on, sillä palveluiden käyttäjistä peräti 29 % mainitsi jonkin ongelman viimeisimmässä tilauksessaan. Yleisimmin harmiteltiin, että tuotteita puuttui tai oli korvattu toisilla tuotteilla.

Ruoan verkkokaupalle voi ennustaa hyvää tulevaisuutta, sillä lähes joka neljännessä kotitaloudessa on kiinnostusta kokeilla palvelua, vaikka ei olisi sitä vielä käyttänyt. Kaikkia ruoan verkkokauppa ei kuitenkaan innosta: kotitalouksista 45 % ei ole ostanut eikä halua ostaa ruokaa netin kautta.  Selvimmin asia epäilyttää vanhimpia ikäluokkia sekä pienten kuntien asukkaita. Vahvimmin asiaan vaikuttaa oma elämäntilanne: palvelua voitaisiin käyttää, jos ei syystä tai toisesta pääsisi tai ehtisi käymään ruokakaupassa.


Suomi Syö on Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tutkimus, jossa vastaajina ovat taloutensa ruokaostoksia tekevät suomalaiset. Tutkimusmenetelminä olivat kirjekysely (vastaajia yli 1200) ja kaksi nettikyselyä (molemmissa kyselyssä yli 1300 vastaajaa). Tiedossa on aiempaakin laajempi ja kiinnostavampi tietopaketti trendejä ja ajankohtaista asiaa. Mukana on paljon myös uutta, kuten etätyön vaikutukset ruokailutottumuksiin, ns. punalaputettujen tuotteiden ostaminen, valmisruoan ja food to go -ruoan ostokriteerit jne.
 

Suomi Syö -tutkimuksen raportit ovat valmistuneet.
Kysy lisää!

Lintunen Merja

Senior Insight Manager merja.lintunen@taloustutkimus.fi 010 758 5310