Uutiset 21.09.2021
Jaa:

Ruoan ostotottumukset muuttumassa pysyvästi

Syyskuussa valmistuvan Suomi Syö -tutkimuksemme ennakkotietojen mukaan ruoan ostotottumukset ovat muuttuneet korona-ajan vaikutuksesta merkittävästi. Mutta mitkä korona-ajan vaikutuksista jäävät pysyviksi?

Kysyimme asiaa yli 2500 kotitaloutensa ruokaostoksista vastaavalta suomalaiselta. Noin puolet (51 %) heistä arvioi koronakriisillä olevan pysyviä vaikutuksia omiin ostotottumuksiinsa. Muutokset koskettavat erityisesti ruokakaupassa asiointia: joka neljäs suomalainen arvioi käyvänsä jatkossa ruokakaupassa muulloin kuin ruuhka-aikana. Tämä arvio nousee selvimmin esiin eläkeläisillä ja sinkkutalouksissa. Joka viides (21 %) arvioi myös, että ruokakaupassa käydään tulevaisuudessa harvemmin. Kun kaksi vuotta sitten enemmistö poikkesi kaupassa useita kertoja viikossa, nyt yhä useampi kertoo asioivansa ruokakaupassa enintään kahdesti viikossa.

Kaupassa käymisen väheneminen tarkoittaa myös sitä, että ruokaa ostetaan enemmän yhdellä kertaa. Erityisesti 25–34-vuotiaat ja pariskunnat ennustavat ostotottumustensa muuttuvan pysyvästi tähän suuntaan. Näyttääkin siltä, että pienten täydennysostosten tekeminen tulee vähenemään; mikäli tarvitaan lähikaupasta purkki maitoa, ostetaan samalla muuta tai tilataan saman tien maidot ja muutkin ruoat nettikaupasta.

Ostosreissujen vähentyessä ostamisen suunnitelmallisuus lisääntyy. Vastaajista 23 % arvelee jatkossa suunnittelevansa ostoksia enemmän etukäteen. Ruokaostoksia suunnitellaan yhä yleisemmin vähintään viikoksi kerrallaan, kun taas ennen korona-aikaa suunniteltiin yleensä muutaman päivän ostoksia.

Elintarvikkeita tilataan selvästi aiempaa enemmän verkkokaupasta: lähes kolmannes ostaa tai on ainakin kokeillut ruoan verkkokauppaa, kun vielä kaksi vuotta sitten näin teki ainoastaan joka kymmenes. Erityisen suosittuja palveluja ovat olleet ruoan tilaaminen kotiinkuljetuksella ja hävikkiruoan nettikauppa. Myös ravintolaruoan kotiinkuljetuspalveluita aiotaan käyttää jatkossakin.

Suomi Syö on Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tutkimus, jossa vastaajina ovat taloutensa ruokaostoksia tekevät suomalaiset. Tutkimusmenetelminä olivat kirjekysely (vastaajia yli 1200) ja kaksi nettikyselyä (molemmissa kyselyssä yli 1300 vastaajaa). Tiedossa on aiempaakin laajempi ja kiinnostavampi tietopaketti trendejä ja ajankohtaista asiaa. Mukana on paljon myös uutta, kuten etätyön vaikutukset ruokailutottumuksiin, ns. punalaputettujen tuotteiden ostaminen, valmisruoan ja food to go -ruoan ostokriteerit jne.

Suomi Syö -tutkimuksen tulokset valmistuvat syyskuun loppuun mennessä

Kysy lisää tutkimuksesta:

Lintunen Merja

Senior Insight Manager merja.lintunen@taloustutkimus.fi 010 758 5310