Uutiset 09.06.2023
Jaa:

Ruoan hinnan nousu kurittaa lapsiperheitä ja opiskelijoita

Elinkustannusten ja ruoan hinnan nousu on vaikuttanut monien suomalaisten ruokakorin sisältöön. Suomi Syö 2023 -tutkimuksen ennakkotietojen mukaan kotitalouksista 15 % joutuu tinkimään ruokaostoksista ainakin ajoittain. Lisäksi joka kolmannessa kotitaloudessa pärjätään vain, jos ruokaostoksia tehdään harkiten. Noin puolet kotitalouksista on hyvin toimeentulevia, ja ruokaostokset voidaan valita melko vapaasti.

Miten elintarvikkeiden hintojen nousu on vaikuttanut ruoan ostamiseen? Ainoastaan 31 %:lle kotitalouksista asia ei ole vaikuttanut lainkaan. Lähes joka toisessa taloudessa elintarvikkeita on vaihdettu edullisempiin tuotteisiin tai tarjoustuotteisiin. Erityisesti juustoa, jauhelihaa, kanaa, leipää ja leikkeleitä on vaihdettu edullisempiin vaihtoehtoihin.

Lisäksi 44 % kotitalouksista on vähentänyt joidenkin ruokakaupasta ostettavien elintarvikkeiden käyttöä. Tämä on näkynyt erityisesti lapsiperheiden ja alle 35-vuotiaiden pariskuntien arjessa. Kotitalouksissa on vähennetty monipuolisesti erilaisten tuotteiden, kuten kalan, hedelmien, naudanlihan ja snacksien käyttöä.

Kotitalouksista 13 % on lopettanut kokonaan joidenkin elintarvikkeiden käytön. Etenkin pienituloiset opiskelijat, 16–34-vuotiaat yksin asuvat ja pariskunnat ovat joutuneet lopettamaan joidenkin tuotteiden käytön kokonaan. Kolme tuoteryhmää, joiden käyttö näissä talouksissa on yleisimmin lopetettu ovat vanukkaat, makeat leivonnaiset sekä kala.

Suomi Syö 2023 -tutkimus valmistuu kesän aikana. Tämä Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama laaja tietopaketti kertoo, mitkä trendit ovat nousussa, mitkä tuotteet ja tuoteryhmät kiinnostavat ja minkä takia, sekä kuinka kuluttajien asenteet ja tottumukset muuttuvat. Suomi Syö -tutkimus on myös erinomainen keino alan toimijoille pitää omat tiedot ajan tasalla.

Tutkimustulokset antavat kattavaa tietoa esimerkiksi strategisen suunnittelun ja tuotekehityksen tueksi elintarviketeollisuudelle, vähittäiskaupalle ja ravintoloille. Tutkimus koostuu useista kyselyistä ja vastaajamäärä on yhteensä yli 6000. Vastaajina ovat 16–79-vuotiaat suomalaiset.

Neljä tutkimusta yhdessä paketissa

Suomi Syö -kokonaisuus sisältää neljä tutkimusraporttia:

Trendit ja vastuullisuus -raportissa seuraamme ruokailuun ja ruoanlaittoon liittyviä trendejä sekä suhtautumista ympäristöasioihin, kotimaisuuteen, lähiruokaan ja luomuruokaan.

Ruokaostokset-raportissa tutkimme muun muassa ostotottumuksia, eri kauppaketjujen eroja ja niissä asioimista sekä elintarvikkeiden verkkokauppaa.

Tuoteryhmäraportissa selvitämme yli 50 tuoteryhmän käyttöä, käytön perusteita ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimme laajasti muun muassa valmisruokien käyttöä, food to go -ruoan ostamista, kasvisruoan ja kasviproteiinituotteiden käyttöä.

Kotitalousraportissa tarkastelemme kotitalouksien ruokailutottumuksia ja hintojen nousun vaikutuksia kotitalouden ruokaostoihin.

Lue ja kysy lisää tutkimuksesta täältä!