Uutiset 17.01.2023
Jaa:

Pikaruokaravintolat korona-ajan voittajia

Ravintoloissa ja kahviloissa asiointi väheni selvästi koronavuosina, mutta tänä vuonna tutkimuksissa on voitu nähdä jo joitakin myönteisiä merkkejä. Erityisesti pikaruokaravintolat ovat tämän ajan voittajia.

Marraskuussa valmistuneen Pikaruoka- ja kahvilaketjut -tutkimuksemme mukaan 42 % suomalaisista asioi vähintään kerran kuukaudessa hampurilaisravintoloissa, kun ennen korona-aikaa vuonna 2019 osuus oli 32 %. Myös pizzapaikoissa/pizzaravintoloissa on asioitu viimeisten kolmen vuoden aikana enemmän kuin vuonna 2019. Kahviloissa asiointi sitä vastoin ei ole vielä palautunut koronaa edeltävän ajan tasolle.

Pikaruokaketjujen hyvään kehitykseen on vaikuttanut ruoan kotiinkuljetuspalvelujen käytön yleistyminen: 21 % suomalaisista tilaa ruokaa kotiin kotiinkuljetuspalvelun kautta vähintään kerran kuukaudessa, kun osuus vuonna 2020 oli vain 12 %. Palvelua ainakin joskus käyttävien osuus on noussut selvästi (33 % → 46 %).

Subwayssa parhaat tuotteet

Pikaruokaketjuissa viiden kärki on selvä: Friends & Brgrs, Subway, Kotipizza, ABC sekä Naughty BRGR saavat suomalaisilta parhaat arvosanat. Parhaat arviot tuotteiden mausta ja tuoreudesta sekä palvelun nopeudesta saa Subway. ABC on puolestaan jo kolmena perättäisenä vuotena ykkönen henkilökunnan palveluhalukkuudessa. Friends & Brgrs saa ykkössijan ketjun kiinnostavuudesta.

Arnolds, Fazer Café ja Espresso House parhaat kahvilaketjut

Kahvilaketjuista Arnolds, Fazer Café ja Espresso House saavat myönteisintä palautetta. Erityisesti Arnolds ja Fazer Café saavat kiitosta tuotteiden mausta ja tuoreudesta sekä henkilökunnan palveluhalukkuudesta. Kahvin laadusta eniten kiitosta saavat Fazer Café ja Espresso House.

Pikaruoka- ja kahvilaketjututkimus on osa Suomi Tänään 2022 -tutkimusta. Se toteutettiin Internet-paneelissa syys-lokakuussa 2022. Tutkimukseen vastasi yhteensä yli 3000 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksessa selvitettiin pikaruokapaikoissa ja kahviloissa asioimista ja arvioitiin niitä useissa mielikuvatekijöissä. Arvioitavina oli yli 20 pikaruokaketjua ja 10 kahvilaketjua.

Kysy lisätietoa tutkimuksesta: merja.lintunen@taloustutkimus.fi

Lue lisää