Parempi asiakaskokemus ennakoivalla analytiikalla

Parempi asiakaskokemus ennakoivalla analytiikalla

18.10.2017

Särkänniemi varautuu ruuhkapiikkeihin ja kysyntäkuoppiin hyödyntämällä Taloustutkimuksen ennustemallinnusta


Kukaan ei pidä jonottamisesta. Jonottaminen laskee tunnelmaa ja jarruttaa ostamista. Jos jonoja pystyy ennakoimaan, pystyy myös varautumaan siihen, ettei jonottamista tapahtuisi. Tämä oli pähkinänkuoressa lähtökohta, kun Taloustutkimus ja Särkänniemi alkoivat yhdessä miettiä, voisiko analytiikalla ennakoida ruuhkapäivät ja tämän kautta varmistaa onnistunut huvipuistopäivä kaikille kävijöille.

Yksi uusista Taloustutkimuksen konseptoiduista data science -palveluista kantaa nimeä Ennakoiva Analytiikka. Ennakoivalla Analytiikalla asiakkaalle tuotetaan tilastomatemaattisin menetelmin ennustemalli, jolla voidaan ennustaa tulevia tapahtumia kuten kysyntää, hintoja, laitteiden rikkoutumista, materiaalimenekkiä tai muuta vastaavaa busineskriittistä tekijää. Kehitystyön takana on Taloustutkimuksen monitieteellinen tiimi, jäseninään mm. allekirjoittanut, ekonomistimme Pasi Holm ja Chief Data Officerimme Markku Leskinen – unohtamatta pilottiprojekteissa auttaneita asiakkaitamme.

Särkänniemelle toteutettu ennustemalli toi uutta ymmärrystä huvipuiston ruuhkapäivien synnystä. Ennen mallinnustakin Särkänniemellä oli tiedossa lukuisia toimialaa koskevia ”kirjoittamattomia lakeja”, muun muassa tietoa sääennusteiden vaikutuksesta kävijämääriin. Ennustemallinnuksella nämä säännöt saatiin mallinnettua ja syy-seuraussuhteille saatiin numeerisia arvoja. Varsinkin lomasesonkien viikonpäiväruuhkat ovat aiemmin olleet hankalia ennakoitavia. Uusi ennustemalli sai tällaiset päivät ”kiinni” todella pienellä virhemarginaalilla.

Oheisessa graafissa esitetty ennuste kirvoitti Simpukkaseminaarissamme puhuneelta Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälältä varauksettomat kehut: ”Särkänniemi on elämysbusineksessä. Elämykset rakentuvat monista laajaa asiakasymmärrystä vaativista elementeistä, mutta yksi edellytys niiden onnistumiselle meillä on luonnollisesti jonojen välttäminen. On ollut uskomattoman hienoa huomata, kuinka tieteellisen tarkkoihin ennusteisiin Taloustutkimuksen työllä päästään”.

Lisätietoja: tutkimusjohtaja Pasi Huovinen, p. 010 758 5293, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi
 

Arkistoon