Uutiset 18.10.2017
Jaa:

Nettipaneelista superpaneeliksi

Tämä juttu kannattaa lukea, jos olet teettänyt tutkimuksia nettipaneelissa. Tai jos nopea valtakunnallinen tiedonkeruukanava kiinnostaa. Internetpaneelimme on nimittäin ottanut mielenkiintoisen uuden askeleen eteenpäin.


Internet-paneeli on ollut yhtenä tiedonkeruukanavavaihtoehtona jo vuodesta 1998 lähtien. Panelisteista on myös jo alusta asti kerätty aika kattavasti taustatietoja, pääasiassa demografisia sekä arvoihin liittyviä. Näitä taustatietoja käytetään kahteen tarkoitukseen:

  1. tutkimuskohderyhmien muodostamiseen
  2. tutkimustulosten tilastolliseen tarkasteluun erilaisten vastaajaryhmien sisällä


Kaikella on kuitenkin hintansa, myös näiden taustatietojen kysymisellä, eikä läheskään kaikkea hyödyllistä tietoa voida etukäteen selvittää. Tässä kohtaa datarikasteet saapuvat apuun.

Olemme tänä vuonna tuoneet nettipaneeliimme ulkoisista tietolähteistä sekä mallinnettuja väestörikasteita että toteuttaneet erilaisia teemakohtaisia segmentointeja, jotka on vastaavasti kiinnitetty panelisteihimme. Näiden avulla tutkimuksen kohderyhmien muodostaminen ja tulosten analysointi mahdollistuu aiempaa monipuolisemmin ja -ulotteisemmin. Haluatko kohdistaa tutkimuksen leasing-autoja käyttäville? Tai ehkä tietyn tyyppisille verkko-ostajille? Tai tietyn ostovoiman omaaville kuluttajille? Vai kiinnostaako enemmän tutkimuksen tulosten tarkastelu ihmisten elämänvaiheen perusteella? Datarikasteiden avulla nämä kaikki ja lukuisat muut toiveet onnistuvat.

Yhtä lailla voimme myös tuoda paneeliimme uusia rikasteita asiakkaittemme omista datoista, vaikkapa asiakasluokitteluja. Sen jälkeen voit kohdistaa tutkimuksia suoraan omille kohderyhmillesi oman datasi perusteella. Ja tarkastella tutkimuksen tuloksia omissa kohderyhmissäsi!

Tuleeko mieleesi jokin idea tai toive, miten haluaisit itse keräämääsi asiakasdataa tai muuta dataa hyödynnettävän tutkimuksissasi? Tai haluatko kuulla lisää rikasteista ja millaisia kaikkia niitä on jo kiinnitetty paneeliimme?

Ota yhteyttä!

Kari Roose, tutkimusjohtaja, p. 010 758 5361, kari.roose@taloustutkimus.fi