Uutiset 11.03.2024
Jaa:

Miten suomalaiset osallistuvat hyväntekeväisyyteen ja selittävätkö kuluttajien arvot lahjoittamista?

Suomalaisten osallistuminen hyväntekeväisyyteen on hieman kasvanut kahden vuoden takaisesta. Useampi kuin kaksi kolmesta on osallistunut hyväntekeväisyyteen jollakin tavalla viimeisen vuoden aikana.

Taloustutkimuksen tammi-helmikuussa 2024 toteuttamasta Hyväntekeväisyystutkimuksesta selviää, että eniten lahjoitetaan sairauksien parantamiseen ja hoitomenetelmien kehittämiseen sekä lasten ja nuorten hyväksi tehtävään työhön. Vaikka joka kymmenes suomalainen lahjoittaa hyväntekeväisyyteen kuukausittain, on tavanomaisin lahjoittamisen muoto kuitenkin satunnainen lahjoittaminen esimerkiksi tavaralahjoitusten, lipaskeräysten tai tuoteostojen muodossa. 

Näkymätön näkyväksi

Arvot ovat näkymätöntä maaperää kuluttajakäyttäytymisessä, arvojen kautta voimme selvittää mikä ihmistä motivoi. Millainen on lahjoittajiesi arvomaisema? Kuluttajien arvot ovat syvällisiä ja henkilökohtaisia uskomuksia ja periaatteita, jotka ohjaavat heidän elämäänsä ja päätöksiään. Mahdollistamme Hyväntekeväisyystutkimuksessa ensimmäistä kertaa tulosten tarkastelemisen suhteessa tekemäämme kuluttajien arvosegmentointiin. Hankkimalla arvosegmentoinnin osaksi tutkimusraporttia, saat enemmän ymmärrystä oman järjestösi tai keräyksen tukijoista. Arvosegmenttianalyysien perusteella on nimittäin nähtävissä, että järjestöjen tärkeimmät mittarit vaihtelevat eri arvosegmenteissä.

Suomi repeää

Missä lahjoittajasi sijaitsevat maantieteellisesti? Miltä vahvimmat ja heikoimmat lahjoitusalueet näyttävät, mikä alueita yhdistää? Olemme toteuttaneet tutkimuksen siten, että voimme mahdollistaa tutkimustulosten maksimaalisen hyödyntämisen. Esimerkiksi arvosegmentoinnin luokat ovat suoraan hyödynnettävissä viestinnän kohderyhminä. Tutkimusaineistosta voidaan muodostaa tutkimusperusteisia kohderyhmiä mainonnan kohdentamiseen sekä viestintää varten. Voimme myös pureutua paikkatietoanalyyseillä erilaisiin alueisiin. Tutkimuksesta nousseita ilmiöitä voidaan tarkastella näin esimerkiksi tietyllä paikkakunnalla, postinumeroalueella tai jopa ruututasoisesti.

Ota yhteyttä ja kysy meiltä lisää!

OTA YHTEYTTÄ