Uutiset 18.09.2023
Jaa:

Mistä tingitään ja mistä ei?

Elinkustannukset ovat nousseet - mistä hyödykkeistä suomalaiset ovat valmiita tinkimään ensimmäiseksi? Kiinnostaisiko  tuoteryhmäkohtainen tieto säästökohteista yhdistettynä paikkatietoon ja vietynä karttanäkymään? Entä jos linkitämme analyysiin mukaan vielä brändien arvostuksen? Ja keitä ovat ne 20 % suomalaisista, joiden ei tarvitse tinkiä mistään? 

Taloustutkimuksen säännöllisesti toteuttamat kuluttajabarometrit tarjoavat tietoa siitä, miten suomalaisten kulutustottumukset ovat muuttuneet eri tuoteryhmissä* viimeisten kahden vuoden aikana. Tuloksista selviää, mistä tuoteryhmistä* ollaan valmiita tinkimään elinkustannusten noustessa ja mistä ei. Toisaalta tulokset kertovat myös, millaisia ovat ne taloudet, joiden ei vielä ole tarvinnut tinkiä mistään.

Kuluttajabarometrin tutkimusdata on paikkatiedon avulla mallinnettu Suomi kohderyhmiksi -palveluumme. Tämä mahdollistaa kuluttajabarometrin rikastamisen muulla jo olemassa olevalla datalla ja/tai rekisteridatalla. Pystymme kertomaan, ketkä tinkivät tietyn tuoteryhmän hankinnoista ja ketkä eivät, missä he asuvat ja minkälaisia kuluttajia he ovat. Tiedämme paikkatietoa ja Taloustutkimuksen datavarantoa hyödyntäen myös sen, mistä heidät tavoittaa ja mitkä asiat heitä puhuttelevat.

Analyysiin voidaan sisällyttää myös bränditason dataa esimerkiksi Taloustutkimuksen Brändien arvostus -tutkimuksesta. Paikkatieto mahdollistaa tiedon edelleen hyödyntämisen myös viestinnässä. Tutkimukseen perustuva mainonnan kohdeyleisöjen muodostaminen on mahdollista useille eri mainosalustoille.

*) Tutkitut tuoteryhmät: 

  • Ruoka
  • Juomat (sis. myös alkoholijuomat)
  • Ulkona syöminen
  • Kotimaan matkailu
  • Ulkomaan matkailu
  • Sisustus ja huonekalut
  • Kodin elektroniikka
  • Viihde (esim. suoratoistopalvelut)
  • Kulttuuripalvelut (esim. konsertit, festivaalit, teatteri, leffat…)
  • Lehdet/kirjat
  • Vaatteet ja jalkineet
  • Vapaa-ajan harrastukset
  • Remontointi
  • Oman auton käytön vähentäminen/autosta luopuminen
  • Lääkkeet

Kiinnostaako analyysin hankinta omasta tuoteryhmästäsi? Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä