Miksi museoon? Suomalaisten näkemykset museoista

Miksi museoon? Suomalaisten näkemykset museoista

12.12.2017

Taloustutkimus selvitti: yleisö on tyytyväinen museoihin, mutta kaipaa lisää tietoa Suomen museoliiton ja Suomen Kulttuurirahaston Taloustutkimukselta tilaamassa selvityksessä käy ilmi, että ihmiset ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä museoihin. Museoissa käytäisiin useammin, jos niistä kirjoitettaisiin mediassa ja tiedettäisiin enemmän. Museokortin tuntee jo yli 80 prosenttia suomalaisista.

Suomen Museoliiton tiedote 12.12.2017

Taloustutkimus teki elo–marraskuussa 2017 edustavan tutkimuksen suomalaisten museokäynneistä,
museoihin liittyvistä näkemyksistä sekä Museokortista. Tutkimuksen tärkein viesti on, että suomalaiset ovat
yleisesti hyvin tyytyväisiä museoihin ja museokäynteihinsä. He kävisivät museoissa enemmän, jos
museoissa käyminen tulisi mieleen useammin.

– Lomalla ja matkoilla käydään paljon museoissa. Museossa käyminen tulee helpommin mieleen Euroopan
suurkaupungissa kuin kotimaanmatkoilla. Suomessa kannattaisikin tavoitella vielä enemmän sekä
kotimaisia että ulkomaisia turisteja, tiivistää Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

Ihmiset käyvät museoissa pääasiassa siksi, että ovat kiinnostuneita niistä. Muita syitä ovat elämysten
hakeminen, oppiminen, ajanviete, sivistyminen sekä lomaohjelma. Tutkimuksesta selviää, että yleisö toivoo
median kirjoittavan museoista enemmän. Museot voisivat myös ristiinmarkkinoida enemmän, jotta kävijät
saisivat tietoa muista lähimuseoista.

Lapsiystävällisyys on kotimaisten museoiden valtti

Lapsiperheet ovat yksi kasvava yleisöryhmä museoissa. Kotimaisten museoiden lapsiystävällisyyttä
pidetäänkin parempana kuin ulkomaisten. Myös opastus ja näyttelyn ymmärrettävyys saivat kotimaisissa
museoissa paremmat arviot. Sen sijaan käynnin elämyksellisyys sekä näyttelyiden sisällöt ja taso arvioitiin
useimmiten ulkomaisissa museoissa paremmiksi.

– Selvitys osoittaa, että vaikka suomalaiset museokävijät ovat lähtökohtaisesti tyytyväisiä,
museokokemusta on mahdollista vielä parantaa. Kulttuurirahaston uusi Museovisio-hanke haluaa auttaa
juuri tässä. Museoille myönnetään kaksivaiheisen haun avulla suuria, jopa 300 000 euron apurahoja
kävijäkokemuksen parantamiseen liittyviin uudistuksiin, kertoo Suomen Kulttuurirahaston
erityisasiantuntija Johanna Ruohonen.

Jo yli 80 % tuntee Museokortin

Suomen museoliiton 2,5 vuotta sitten lanseeraaman Museokortin tuntee jo 81 prosenttia suomalaisista.
Museokortti sisältää vuoden sisäänpääsyt kaikkiin noin 250 järjestelmään liittyneeseen museoon.

– Tutkimuksen mukaan Museokortilla on noin 300 000 asiakkaan potentiaali, mikä kuulostaa erinomaiselta
museoiden kannalta. Mitä enemmän museokortin omistajia sitä enemmän kävijöitä ja sitä enemmän
puhetta museoista. Ihmiset saavat sitä mitä kaipaavat, eli ajatuksen mennä museoon, summaa Suomen
museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.


Miksi museoon? Suomalaisten näkemykset museoista -raportin voit lukea täältä>>

 

Kuva: Popova Valeriya / Shutterstock.com

Arkistoon