Uutiset 17.08.2020
Jaa:

Lumettoman ajan aktiviteetit talvimatkailukeskuksissa

Kyselimme kesän alussa noin 1400 suomalaiselta sitä, mitä he haluaisivat talvimatkailukeskuksissa puuhailla silloin, kun siellä ei ole lunta. Luettelimme noin 60 erilaista aktiviteettia, joista he saivat valita itselleen mieluisimmat. Maastopyöräilyn valitsi 27 %, fatbiken 22 %, maastopyöräilyn sähköpyörällä 20 %. Luvut ovat aika komeita, eikö? Suomalaisista 18–79-vuotiaista joka neljäs tai viides on siis kiinnostunut pyöräilyn eri muodoista talvimatkailukeskuksissa kesällä. Aikamoinen määrä erilaisia sykkeleitä tarvitaan. Paljon nyt onkin liikkeellä uutisia siitä, että talvimatkailukeskukset kehittävät erilaisia pyöräilyaktiviteetteja ja -reitistöjä matkailijoille, joten kysyntään ollaan reagoimassa.

Näillä 20 %–27 % -luvuilla ei kuitenkaan ylletä TOP 10 tai edes TOP 20 -listalle suosituimmissa aktiviteeteissa. Useimmin suomalaiset haluavat istuskella tunturin päällä ja ihailla maisemia, olla vaan tekemättä mitään, patikoida/vaellella, käydä kansallispuistossa, kylpylässä ja istuskella laavulla/kodalla tekemässä ruokaa. Lisäksi kesäteatteri ja erilaiset museot ja taidenäyttelyt kiinnostavat vähintään joka toista vastaajaa.

Voisi kuvitella, että ikäryhmäkohtaisesti nämä TOP10-listat poikkeaisivat kovastikin, mutta yllättävän paljon samankaltaisuutta niissä on: maisemien ihailu ja oleilu tekemättä mitään on TOP 3 -asioita myös nuorilla.

Aktiviteetit ovat tärkeitä, mutta markkinoinnissa ei kannata unohtaa passiviteettejakaan.

Tutkimusraportin tilaukset ja lisätiedot: Senior Insight Manager Timo Myllymäki, p. 010 758 5441, timo.myllymaki@taloustutkimus.fi