Uutiset 15.03.2022
Jaa:

Kauppakeskusten kävijätyypit kartalla

Teimme osana tuoretta Kauppakeskustutkimustamme kävijäprofiloinnin. Ryhmittelyanalyysilla tunnistimme 5 toisistaan erottuvaa kauppakeskuskävijätyyppiä:

  1. Kauppakeskus olohuoneena
  2. Käytännöllistä ja edullisesti
  3. Merkki- ja laatutietoiset
  4. Tarjousten metsästäjät
  5. Vastuulliset ja harkitsevat

Mielenkiintoiseksi tarkastelun tekee erityisesti se, kun katsotaan miten eri kävijätyypit kauppakeskuksia ja niiden tarjoamia palveluita hyödyntävät. Esimerkiksi ryhmä 2 käy kauppakeskuksissa usein vain ruokakaupassa. Ryhmä 1 puolestaan etsii kauppakeskuksista kiinnostavia kahvila- ja ravintolapalveluita. Ryhmä 3 puolestaan tietää mitä etsii ja tulee kauppakeskukseen, jos etsitty tuote/liike siellä on. Ja niin edelleen.

Mielenkiintoinenkin tutkimustieto jää kuitenkin helposti vain juuri siksi, mielenkiintoiseksi tiedoksi, jos sitä ei pystytä hyödyntämään käytännön tasolla esimerkiksi asiakasviestinnässä, -kohtaamisissa tai markkinoinnissa.

Siksi veimme edellä mainitut kävijätyypit Suomi kohderyhmiksi -palveluumme, mikä mahdollistaa visuaalisen karttanäkymätarkastelun siitä, millä alueilla kukin kävijätyyppi yli- tai alikorostuu. Toisin sanoen voimme nähdä selvästi kunkin kauppakeskuksen vaikutusalueet sekä miten eri asiakasryhmät alueellisesti sijaitsevat ja missä painossa. Tästä suora seuraus on myös se, että voimme luoda näistä havainnoista kohderyhmiä ja mainonnan yleisöjä, joille kauppakeskukset tai niissä toimivat liikkeet voivat kohdentaa relevanttia, kohderyhmää puhuttelevaa markkinointia.

Käytännössä voimme siis mallintaa kullekin kauppakeskukselle omia markkinoinnin kohderyhmiä perustuen eri kävijätyyppien alueellisiin esiintymiin, ja viedä niistä luotuja mainosyleisöjä suoraan digitaalisille mainosalustoille valmiiksi valittaviksi kohdennusperusteiksi. Tai voimme tuottaa postinumeroihin tai ruutupaikkatietoon perustuvia kohdennuksia esimerkiksi osoitteettoman tai osoitteellisen suorapostituksen pohjaksi. Tai kertoa, mihin ulkomainoksia kannattaa sijoittaa. Kohdennettu markkinointi tuottaa säännönmukaisesti tavanomaista paremman markkinoinnin ROI:n ja maksaa itsensä takaisin nopeasti.

Kysy meiltä lisää näistä kohdennusmahdollisuuksista!

Ota yhteyttä

Kerron mielelläni tarkemmin