Kamppi, Forum ja Citycenter paransivat asemiaan Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset -tutkimuksessa

Kamppi, Forum ja Citycenter paransivat asemiaan Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset -tutkimuksessa

08.05.2018

Uudistuneen Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset -tutkimuksen tulokset kertovat, että Helsingin ydinkeskustan kauppakeskukset ovat petranneet asemiaan. Länsimetron käynnistyminen vähensi asiointia Kampissa, mutta kauppakeskuksen imagoon se ei vaikuttanut. Kamppi nousi ensimmäistä kertaa tutkimuksen historiassa parhaaksi kauppakeskukseksi kouluarvosanalla mitattuna pääkaupunkiseudulla.

Vuosia kymmenennen sijan tuntumassa pysynyt Forum teki nyt ison harppauksen nousten toiseksi. Citycenter nousi ensimmäistä kertaa kymmenen parhaimman kauppakeskuksen joukkoon pääkaupunkiseudulla. Kaksi edellisvuotta ykkösenä ollut Sello menetti hieman asemiaan säilyen kuitenkin edelleen viiden parhaan joukossa.

Pääkaupunkiseudun parhaat kauppakeskukset/ tavaratalot:
1.    Kamppi
2.    Forum
3.    Stockmann, Helsingin keskusta
4.    Jumbo
5.    Sello

Tutkimuksessa kauppakeskuksia arvioitiin myös kahdentoista imagotekijän perusteella. Parhaiten kokonaisuutena, kun kaikki kaksitoista yrityskuvatekijää huomioidaan, on onnistuttu Isossa Omenassa. Iso Omena on paras kauppakeskus palvelutarjonnassa ja kolmen parhaan joukossa kahvila- ja ravintolatarjonnassa sekä tilojen viihtyisyydessä. Paras kahvila- ja ravintolatarjonta on tämän tutkimuksen mukaan Kampissa, ja siisteimmät tilat edelleen Ainoassa.

Kahdestatoista imagotekijästä tärkeimmiksi asiointipaikkaa valittaessa nousivat saavutettavuus (sijainti + liikenneyhteydet) ja myymälävalikoima. Turvallisuudesta puhuminen ja sen tärkeys ihmisille näkyy siinä, että tekijä on noussut kolmanneksi tärkeimmäksi tekijäksi. Turvallisuuden taakse ovat jääneet mm. kauppakeskuksen siisteys ja viihtyisyys. Kauppakeskuksista turvallisimmaksi koetaan Ainoa.
 

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset 2018 -tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2018.  Tutkimuksessa oli mukana 29 kauppakeskusta sekä Helsingin keskustan Sokos ja Stockmann.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan asukkaat. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1052 henkilöä. Tutkimuksen tulokset on painotettu alueen väestöä vastaavaksi iän, sukupuolen ja asuinkunnan perusteella.

Ostamalla käyttöönne tutkimuksen tulokset, saatte tietää tarkemmin, mm. kuinka kauppakeskuksenne pärjää kokonaisuutena muihin alueen toimijoihin verrattuna ja mitkä ovat kauppakeskuksenne vahvuuksia ja heikkouksia muihin kauppakeskuksiin verrattuna.

Lisätietoja tutkimuksesta antaa tutkimuspäällikkö Sirpa Vinni, puh. 010 758 5246 tai sirpa.vinni@taloustutkimus.fi
 

Arkistoon