Kahvi maistuu, kahvilat eivät?

Kahvi maistuu, kahvilat eivät?

06.11.2019

Kahvibrändit sijoittuvat kahviloita selvästi paremmin ”Brändien arvostus 2019” - tutkimuksessa. Arvostetuimmat kahvibrändit sijoittuvat parhaimman 50 brändin joukkoon, kun kahvilat sijoittuvat tyypillisesti sijoille 350–600.

Vaikka kahvilat eivät menesty muihin tutkittuihin tuoteryhmiin verrattuna arvostusindeksillä mitattuna, nousevat ne sukupuoli- ja ikäryhmätarkastelussa kohtuuhyviin tuloksiin. Esimerkiksi alle 25-vuotiaat arvostavat tutkituista brändeistä eritoten Robert’s Coffee -kahvilabrändiä, mutta alle 40-vuotiaat Arnoldsia. Yllättäen kyllä, Starbucks ei korostu nuorten brändinä käyttäjäindeksillä mitattuna, eikä ABC Deli lapsiperheiden brändinä. Sitä vastoin Arnolds nousee nimenomaan lapsiperheiden arvostamaksi brändiksi. Tyypillisesti kahvilat ovat lapsettomien parien suosiossa.

Kahvibrändeillä kuten perinteisillä Juhla Mokalla, Presidentillä ja Kulta Katriinalla on korkeimmat arvostusindeksit yli 60-vuotiaiden parissa. Sitä vastoin ruotsalaiset kahvibrändit, Alfred Nordqvist ja Löfbergs, ovat saavuttaneet 25–39-vuotiaiden suosion.

Tutkimustulokset vahvistavat myös sen, minkä silmämääräisesti näemme kahviloissa käydessämme: naiset viihtyvät kahviloissa miehiä paremmin. Kahvia juovat kuitenkin yhtä lailla naiset ja miehet.

 

Brändien arvostus 2019 -tutkimuksessa tutkittiin yli 600 brändiä. Lisätietoja tutkimuksesta antaa tutkimuspäällikkö Sirkku Keski-Hallila, p. 010 758 5220, sirkku.keski-hallila@taloustutkimus.fi.

Arkistoon