Haglöfs, Halti ja Didriksons vapaa-ajan asumerkkien kärjessä
Puolet suomalaisista ostaa urheilu- ja vapaa-ajan asunsa alan erikoisliikkeistä. Tavaratalot ovat ostopaikkoina toiseksi suositumpia. Verkkokaupoista ostaa useampi kuin marketeista.
Taloustutkimus selvitti 30:n urheilu- ja vapaa-ajan asun tuotemerkin tuntemista, käyttöä sekä mielikuvia suomalaisten kuluttajien keskuudessa.
Merkkien Top 10:n muodostavat seuraavat saamiensa yleisarvosanojen (4-10) keskiarvojen perusteella:
1. Haglöfs
2. Halti
3. Didriksons
4. Nike
5. Helly Hansen
6. Peak Performance
7. Adidas
8. Rukka
9. Luhta
10. Under Armour
Edellä mainittujen merkkien lisäksi tutkimuksessa arvioitiin myös seuraavia: 8848 Altitude, Catmandoo, Champion, Cheetah, Craft, Danskin, Everest, Five Seasons, Icepeak, Kari Traa, Li-Ning, McKinley, The North Face, Puma, Reebok, Sail & Ski, SKiFi, Starter, Torstai ja Umbro.
Tunnettuuden, käytön ja suositteluhalukkuuden (NPS) ohella kaikista merkeistä selvitettiin mielikuvat kokonaisuutena ja ominaisuuksittain: laatu, hinta, valikoiman laajuus, muodikkuus, käyttömukavuus, kotimaisuus ja mainonnan kiinnostavuus.
Tutkimukseen vastasi lähes 3500 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista tammi–helmikuussa 2018.
Lisätiedot ja tulosten tilaukset:
Taloustutkimus Oy
tutkimusjohtaja Merja Tuominen
puh. 010 758 5402
merja.tuominen@taloustutkimus.fi