Goodbye kivijalka?

Goodbye kivijalka?

09.06.2020

Koronakriisi tulee jättämään kuluttajakäyttäytymiseen pysyvät jäljet. Tai oikeastaan kyse on enemmän siitä, että muutokset toteutuvat nyt pakon sanelemana nopeammin kuin olisivat toteutuneet ilman shutdown-tilaa. Työelämä muuttuu, mutta myös tapa tehdä hankintoja muuttuu. Oliko tämä kuolinisku kivijalalle?

No ei ollut. Mutta kyllä kivijalalle ja erikoisliikkeille haasteita tulee. Kivijalkakaupoille tuli kiire saada verkkokauppa toimivaksi. Minkä tuoteryhmän tuotteiden verkko-ostaminen on lisääntynyt eniten? Olemme Taloustutkimuksessa seuranneet verkkokaupasta ostamista tuoteryhmittäin nyt kolmeen eri otteeseen marraskuusta 2019 lähtien.

Tunnettu voittaja on ruoka; ruokaa verkkokaupasta ostaneita on nyt yli kaksinkertainen määrä marraskuuhun 2019 nähden. Kasvu oli vielä maltillista marraskuun 2019 ja helmikuun 2020 välillä, mutta helmikuusta lähtien luvut ovat tuplaantuneet. Muutos lienee ainakin osittain pysyvä, sillä palvelut ovat kehittyneet.

Sesonkituotteista puhuttaessa muutoksen määrän arvioiminen on vaikeaa, koska vuoden takaista tietoa ei ole. Mutta muihin tuoteryhmiin voidaan verrata. Piha- ja puutarhatavaroita sekä rakennustarvikkeita hankitaan verkosta yhtä paljon kuin urheiluvälineitä, kodinkoneita tai huonekaluja/sisustustuotteita. Näin ei varmasti ollut vuosi sitten.

Yksi tekijä on luonnollisesti ohjelmoimaton lisääntynyt vapaa-aika.

Muissa tuoteryhmissä kasvu on maltillista; vauhti ei juurikaan poikkea ajasta ennen koronaa. Ja ylipäätään kaikkea kulutusta hillitsee mahdollisten lomautusten aiheuttama lommo taloudelliseen tilanteeseen. Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta toden teolla aukeaa ja elvytys käynnistyy? Seuraamme tilannetta.

Lisätietoja tutkimuksesta: Pauliina Aho, pauliina.aho@taloustutkimus.fi
 

Arkistoon